Bill
    Hej

    Jag gick sam på gymnasiet och tog studenten i år. Jag läste spanska 3, engelska 7 och matte 3b som borde ge extra 2.5 meritpoäng och jag fick godkänt i alla tre men på mitt meritvärde så fick jag bara 2 extra meritpoäng istället för 2.5? Jag läste inte spanska 4 istället läste jag tyska 1, är det anledning varför jag inte fick extra meriten från spanskan?
    • Milla :

      Vilken utbildning sökte du till? Krävs moderna språk eller matte 2 som särskild behörighet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng. Moderna språk 3 ger + 0.5 meritpoäng (då är vi uppe i 1.5 meritpoäng).
    Om den högskoleutbildning du sökte till kräver matematik 2 för särskild behörighet, då ger matematik 3 + 0.5poäng men du får inga meritpoäng för matematik 2 för att det är ett krav att ha godkänt betyg i den kursen och utan den är man obehörig. Och i så fall stämmer det att du ska ha 2.0 meritpoäng.
    Men om "din" högskoleutbildning ej kräver matte, t.ex om du sökte till juristprogrammet eller till ngn utbildning som endast kräver grundläggande behörighet då bör du få + 0.5 för matte2 också ... men då kanske är så att din utbildning kräver moderna språk 3 (om det är utbildning till Språklärare eller ngt internationellt program)?
    Vad är krav på särskild behörighet till den högskole-universitetsutbildningen som du sökte till?
    Är du säker att du endast fick 2.0 meritpoäng? Hur vet du att du fick just 2.0 meritpoäng?

    Studie- och yrkesvägledare
    • Bill : Hej Jag fick 16.27 med bara betygen utan de extra meritpoängen. Jag sökte till tekniskt naturvetenskapligt basår på Umeå universitet. På antagning.se så står det att jag har 18.27 där extra meritpoänget från Engelska 7 och Matte 3b har räknats med. Jag borde ha 18.77 med den extra 0.5 meritpoängen som spanskan borde ha gett men har enbart 18.27.
    • Milla : De har räknat in 0.5 för spanska 3. För hur skulle du annars kunna få 2.0 meritpoäng? Eng 7 ger 1.0 och matte 3 ger 0.5 och det blir 1.5 i så fall (1.0 plus 0.5 är ju inte 2.0 utan 1.5).
    • Milla :

      Tekniskt-naturvetenskapligt-basår på Umeå Universitet kräver för särskild behörighet matematik 2, därför får du inte några meritpoäng för matte2, utan endast för matte 3 (+ 0.5). Skulle du haft godkänt betyg i matte 4, skulle du fått ännu + 0.5 men det har du, vad jag förstår av din fråga, inte? Så, jag tycker, utifrån informationen i din fråga att du fick rätt meritvärde - i alla fall rätt antal meritpoäng inräknade i ditt meritvärde. För övrigt, så har jag inte varit med om att Antagning.se skulle fått fram fel meritvärde - de är mycket kunniga och noggranna, så jag tycker man kan lita på att de har räknat rätt. Det enda som jag kan tänka mig skulle kunna leda till att en sökande kan få fel meritvärde uträknat av Antagning.se är att när den sökande inte sett till att alla betygen, som hen har på gymnasienivå, finns att se på Antagning.se --- då kan det bli fel. Vi rekommenderar att alltid se till att alla gymnasiala betyg finns tillgängliga för Antagning.se´s personal (detta för att de räknar endast de nödvändiga betygen + av de "onödiga" endast de betygen som höjer meritvärdet, så det finns ingen anledning att dölja några gymnasiala betyg för Antagning.se).