Algebra

    Hej! Jag läste ett år på naturprogrammet och läste bland annat biologi och spanska. Sen bytte jag till teknik och gick om ett år. Nu tar jag snart studenten på teknikprogrammet och undrar hur mina betyg kommer fungera. Jag vill ha med mig spanska kursen för 0.5 i merit och sen biologi utifall att jag vill söka läkarprogrammet. Men just nu kommer jag söka till arkitektur. Kommer biologin räknas in i mitt meritvärde då om jag tar med den kursen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du med "arkitektur" menar universitetsutbildning till Arkitekt***, då ingår det i särskild behörighet till de utbildningar att ha godkänt betyg i kursen Naturkunskap2 men det finns några olika ersättningsmöjligheter, t.ex om man har examen från VO eller NB men för dig finns ersättningsmöjlighet som består i en kombination av fysik1a+kemi1+biologi1, alltså godkända betyg i de tre kurserna (sammanlagt) ersätter kravet på Naturkunskap 2. eftersom de betygen krävs för särskild behörighet måste alla de betygen räknas in i ditt jämförelsetal (snittbetyg) och detta även om en av kurserna eller flera av de kurserna blir i ditt examensbevis U-kurser (utökat program) eller om betygen finns på ett separat utbildningsdokument (utanför ditt examensbevis från gymnasiet).
    Hur ditt examensbevis kommer se ut bör framgå av din Individuella studieplan, titta där - men fråga annars SYV på din skola. Ytterst ligger beslutet hos rektorn på din skola.
    *** - inom "arkitektur" finns många olika yrken och olika utbildningar som leder till de yrken, t.ex kan relevanta utbildningar finnas inom Yrkeshögskola.
    Exempel på yrken  inom "arkitektur":

    Bygglovshandläggare

    Byggnadsingenjör

    Byggnadskonstruktör

    Byggprojektör

    Byggprojektör CAD/BIM

    Djurstallsplanerare

    Inredningsarkitekt

    Köksdesigner

    Landskapsarkitekt

    Landskapsingenjör

    Planeringsarkitekt

    Samhällsplanerare

    Stadsbyggnadskoordinator

    Trappmakare

    Studie- och yrkesvägledare
    • Algebra : Okej tack, det jag vill ha svar på mest är om mitt betyg i biologi räknas med i meritvärdet om jag söker en utbildning där det inte krävs och om biologin är U markerad.
    • Milla : U-markerade kurser räknas in endast i 2 fall: om en sådan kurs krävs för behörighet eller om den ger meritpoäng, och biologi ger inte meritpoäng. Så, om inte biologin krävs för behörighet, då räknas inte det betyget om den är "U-markerad" i examensbeviset.