Oscar

    Hej, jag tog studenten förra året och vill börja plugga nu till hösten. Den utbildningen jag vill plugga kräver matematik 3b. På gymnasiet så gick jag samhällsvetenskapsprogrammet och valde inte till matematik 3b. Jag ska därför läsa den kursen på komvux. Jag undrar hur det blir med mitt meritvärde. Jag är medveten om att den inte kommer att ge mig några extra meritpoäng eftersom att kursen är obligatorisk. Men den räknas ju in i jämförelsetalet. Så jag undrar om den bara läggs in i jämförelsetalet eller om betyget i matematik 3b kommer att ersätta något redan befintligt betyg i någon kurs som jag har?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Oscar!
    om du har Examensbevis från gymnasiet och ska nu läsa matte 3b för att den universitetsutbildning som du vill komma in på kräver matte 3, då kommer betyget i matte 3b räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget (tillsammans med alla de betygen som redan finns i ditt examensbevis). Du kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Betyget i matte 3b ersätter Inte någon annan kurs eller något annat betyg. Ditt jämförelsetal/snittbetyget kommer med det räknas ut "av" fler poäng, vilket är ganska vanligt. Det finns ingen begränsning (i antal poäng) som kan ingå i jämförelsetal. Du vinner på att få så högt betyg som möjligt i matte 3b.
    Du kan också göra högskoleprovet, för att prövas i HP-urvalet.

    Liselotte