nanna28

    Hej, Jag har kollat på utbildning till biolog med fokus på naturvård (Karlstads universitet) och miljöanalytiker (Linnéuniversitetet). Jag har dock stor beslutsångest vad jag ska välja, tycker båda utbildningarna är intressanta. Det är just dessa två jag väljer mellan och kak inte tänka mig något annat. Vilken av utbildningarna kommer ge bäst chans efteråt till jobb? När jag sökt runt verkar många jobbannonser inom området efterfråga kunskaper om miljörätt, hållbarhet mm vilket jag skulle få mer av genom att läsa miljöanalytiker. Samtidigt funderar jag på om jag med en utbildning som biolog ändå kan söka dessa typer av jobb men till skillnad mot utbildningen som miljöanalytiker så kan jag även söka jobb inriktat mot naturvård mm. Är biologer generellt bättre betalda än de som har arbeten med fokus på miljövetenskap? Vill väl mest egentligen ställa för- och nackdelar kring utbildningarna mot varandra och då blir arbetsmarknaden avgörande eftersom båda är intressanta. Söker därav tips och råd. Upplever att det varit svårt att få hjälp på andra håll.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    min personliga uppfattning är att det är lättare att få jobb (i alla fall som det är nu, året 2023) inom Miljö-områden jämfört med området "biologi". Jag känner till följande: många personer med kandidatexamen i biologi känner sig tvungna att söka vidare till masterprogrammen på grund av att de inte får jobb efter sina kandidatexamina. Sedan är det inte säkert de får jobb inom "biologi" även med masterexamen i bagaget. I så fall kan de söka sig till olika områden och ta till olika lösningar, t.ex söka jobb som obehöriga lärare i biologi och naturvetenskap på grund- och gymnasieskolorna (bara för att ta ett exempel).
    "Miljö"-frågorna är "på tapeterna" och är högaktuella! Därför tror jag det blir lättare att få jobb om man i sin examen har ordet "miljö" på något sätt.
    Du får dock ta mitt svar med en stor "nypa salt". Är inte expert inom just de områden och kan inte se in i framtiden (är inte synsk). De som borde kunna ge dig ett bättre svar är de studievägledare som jobbar på de institutionerna där utbildningarna ges och även de Studerande ambassadörer som är studerande på programmen som också har i uppdrag att vara "ansiktet utåt" för sina respektive utbildningar.
    Tips! försöka boka in dig på att bli "studerande för en dag" på vardera av utbildningar; då kan du "känna på" hur det blir att vara studerande på just den utbildningen och du kan träffa de som studerar nu och även lärare som undervisar och ställa frågorna till dem.

    Studie- och yrkesvägledare