Sara

    Hej, min dotter är 18 år och går 3an i gymnasiet på en estetisk linje. Men nu är hon helt slutkörd. Hon har haft problem med depression, ångest, panikångest och OCD som hon har kämpat med i många år. Nu går hon 3an och ligger efter i många ämnen och kämpar med att få ihop Gymnasiearbetet. Jag tror personligen inte att hon kommer att klara det, det känns hemskt att säga, men så är det. Vi har diskuterat alternativet att hoppa av nu och gå om det sista året nästa läsår. Jag börjar tro att det är en klok idé eftersom jag ser att hon håller på att gå in i väggen. Men samtidigt pratar hon om att "kämpa" vidare och göra det sista. Jag tror inte att hon vill inse hur mycket jobb och stress det skulle innebära och jag vill inte se henne psykiskt utmärglad när det är dags att komma ut i arbetslivet, särskilt med tanke på att chansen är liten att hon inte kommer att få godkänt i flera av hennes kurser. Jag vet inte vad jag ska göra. Men om hon nu skulle välja att hoppa av, vad kan hon göra istället? Och om hon väljer att kämpa vidare, vad kan göras för att hon ska klara av det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Du skriver inte om vad läkare och psykologer rekommenderar- de har specialkunskaper i just det område plus de kan göra fler undersökningar och komma fram till vad just den ”patient” behöver just nu.
    Sjukskrivning är ett av alternativen- och om din dotter blir sjukskriven på heltid kan hon ändå läsa lite, om hon vill och känner att hon orkar.
    Det viktigaste är hälsan men frågan är om endast vila räcker; kanske behöver din dotter medicinering och/eller samtalsterapi och kanske också miljöombyte (kanske en resa till en annan del av Sverige eller till utlandet?) men det bästa är att bestämma det i samråd med läkare/psykologer som ”följer” din dotters tillstånd.
    Rent allmänt: om en 18-åring inte går på gymnasiet så finns det de alternativen: sjukskriven; söker jobb aktivt och är inskriven på AF; jobbar eller är ”hemmasittare”.

    Kanske går det att läsa endast vissa kurser just nu eller endast en kurs och hoppas på att det ska gå ordna förlängd studiegång: i så fall kan eleven läsa på gymnasiet under längre tid än tre år; för det krävs läkarintyg med rekommendation att läsa på deltid men finns ingen garanti att förlängd studiegång blir beviljad; jag skulle försöka med det för det finns många fördelar- eleven behåller sin studieplats och studiebidrag och läser i den takten som hen orkar.

    Studie- och yrkesvägledare