Maja
    Jag skulle vilja jobba som djurvårdare eller djursjukvårdare och gå djurvård på gymnasiet men min mamma säger att jaginte får gå det. Hon jobbar som engelsklärare på ett gymnasiet och säger att det inte är en linje för någon med höga meritpoäng (har relativt höga). Därför tycker hon att jag isåfall ska gå naturvetenskapliga programmet men jag är redan lite skoltrött och no ämnena är inget som intresserar mig (även om jag är bra på det) utan tycker att djurvårdare verkar som en rolig linje och att man kan få jobb lätt efter. Vad ska jag göra? Jag går bara i 8:an men vill ändå börja tänka och så nu. Hur övertalar jag henne att jag ska få gå den linjen jag vill och intresserar mig för?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maja,
    jag tycker det är bra att du är ute i mycket god tid. Du behöver inte bestämma dig nu... utan har mycket god tid på dig - fram till sista dagen i Omvalsperioden, som ligger under våren när du går i årskurs nio.

    Angående yrken inom Djurvård
    Kika gärna på många olika yrken, börja exempelvis med - framtid.se/yrke/djurhalsopersonal , framtid.se/yrke/djursjukskotareframtid.se/yrke/biolog och framtid.se/yrke/djurvardare-djurskotare

    Liselotte

    Vem bestämmer angående val till gymnasiet: eleven eller vårdnadshavare/föräldrar?
    En svår fråga... Å ena sidan är ju Eleven som ska gå på gymnasiet; å andra sidan - är eleven ännu inte myndig och vårdnadshavare har stor makt. Exempelvis kan inte eleven flytta om vårdnadshavare misstycker och ej vill ta på sig ansvar och de ekonomiska åtaganden som flytten innebär... Alltså, eleven som ännu inte är myndig, får ej flytta utan vårdnadshavares tillåtelse; då kan eleven endast välja gymnasiala utbildningar inom pendlingsavstånd; men av dem är tanken att eleven väljer det hen vill läsa!

    Men... eftersom vårdnadshavare/föräldrar har längre livserfarenhet och vill elevens bästa, så vet de ofta mycket väl vad eleven är kapabel till och behöver ... så, jag skulle definitivt råda att lyssna noga och försöka förstå vad vårdnadshavare/föräldrar säger och varför de gör det.