Aurora
    Hrj, jag har en fråga om vad som gäller när en elev blir avstängd/utkickad från sin linje men inte får hjälp att söka /komma in på en ny. Min pojkvän skulle egengligen börjat andra året i gymnasiet men på grund av vissa orsaker blev han utkastad/avstämgd från linjen han gått. Rektorerna säger och anklagar han för att gå på droger fast det är bevisat att det inte är sant och under vårterminen ramlade min kille ner från en bysställning på sin praktik men skolan säger att det inte var en olycka utan att han gjorde det med egen vilja. När olyckan hände fick han själv ta bussen upp till vårdcentralen och där fick han läggas in på akuten på grund av skadora, han hade fått hjärnskakning och bröstkorgen hade brutits. Han låg med nackskena inne på akuten/sjukhuset i flera timmar och sedan va han inskriven några dar innan han fick komma hem. Trotts att de va en olycka så anklagar skolan honom för att ha varit hög och alkohol påverkad under skoltid och själv hoppat ner från byggställningen för att skada sig själv.
    Min kille går på Yrkesgymnasiet i Umeå Kommun och gick på bygg fram tills nu. Skolan/rektorn sa att dom skulle hjälpa han komma in på ny skola/ny linje då han verkligen vill få en utbildning. Men nu säger rektorerna att det inte finns plats på någon linje men syv säger motsattsen. Skolan har varit extremt kränkande och inte gett min kille den hjälp han behöver. Jag undrar om det finns något man själv kan göra och vad skollagen säger om dessa sorters situationer. Kan man anmäla en skola för sånt här och vart kan man vända sig egentligen? Min kille mår nu extremt dåligt och är rädd att inte få en utbildning på grund av skolan.
    Tacksam för svar
    • Peter : Det är jättebra att killen vill läsa. Men i värsta fall, i fall han inte snabbt får plats på någon utbildning, rekommenderar jag läsa på egen hand - självstudier. För matte finns det en utmärkt sida - www.matteboken.se och man kan hitta bra info som hjälper till att bedriva självstudier även i andra ämnen. Har man kunskaper kan man senare skaffa sig betyg genom Prövningar.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Aurora,

    om man anser att skolan har agerat felaktigt, kan man anmäla skolan till Skolinspektionen>>.

    Liselotte

    Det är extremt olyckligt det som har hänt. Jag beklagar detta.

    Det är bra att din kille vill ha utbildning och vill läsa, trots det som har hänt.

    Du skriver inte hur gammal han är. Detta med hans ålder är viktigt - för att man kan t.ex bli "för gammal" för gymnasiet och ska söka till komvux;
    en annan sak är att man från det att man "snart fyller 18 år" kan söka till folkhögskolorna.

    Är det byggnadsarbetare>> till kille vill bli? och vilket yrke inom bygg>> vill han satsa på?

    Tips:
    din pojkvän eller hans vårdnadshavare (om han är under 18 år) kan vända sig personal på Västa gymnasiet>> i Umeå. Enligt våra uppgifter tar de hand om ungdomar som ej har någon gymnasieplats men som vill studera. Man kan få hjälp och vägledning där.

    Jo, ang. Fordon - så är det inriktningen TRANSPORT som man kan få körkort, både för personbil, för buss och för lastbil - och även om man inte jobba som "chaufför" så är det ju jättebra att få körkor! :) Den utbildningen, FT, inr. Transport finns på följande fem gymnasieskolor>> som förhoppningsvis ligger /i alla fall någon av dem/ inom pendlingsavstånd för din pojkvän.

    Ännu ett alternativ är att söka jobb och satsa på utbildning på Komvux, senare - från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år; för din pojkvän blir det i så fall på hösten år 2019, om jag räknade rätt. :)

    Kontaktuppgifter till Antagningskansliet för Västerbottens län>> kan du/ni använda för att kontakta dem och fråga vad de kan hjälpa med; och så ser ni på sidan där alla de olika gymnasieskolor som är "kopplade" till det antagningskansliet - som finns inom det så kallade "upptagnings- eller samverkansområde" men man får egentligen söka till vilken gymnasieskola man vill - oavsett var man bor eller är skriven/folkbokförd. Dock blir man mottagen "i första hand" endast på Friskolorna, utanför "sitt område". Till en kommunal gymnasieskola blir man antagen "i Andra hand", dvs när alla "egna" behöriga sökande kom in och det finns ledig plats efter det.

    • : Min kile blir 18 nu i november och han gick på bygg för de var den linjen han kom in på förra hösten. Han vill egentligen bli IT-tekniker men han kom ej in där då linjen var full förra året och även i år. Då skulle han antingen få fortsätta på bygg eller börja handels, men det är på handels rektorerna krångkar och säger att det inte finns plats fast det finns, ända "alternativet" dom ger han nu i princip är fordon och det vill han verkligen inte gå. Har själv pratatat med han om folkhögskola nu när han blir 18 men just nu verkar inte det heller som ett alternativ för honom då han verkligen vill gå gymnasiet.
    • Liselotte : Se var lediga platser på gymnasiet finns - http://www.gymnasieantagningen.nu/ansokan-till-lediga-platser-2/