Anonym
    hej, jag vill läsa kandidatprogramet - beteendevetenskap nästa år, mitt snittbetyg ligger runt 15, och för att komma in där ligger snittet runt 20. Detta är något jag vill göra till tusen och undrar därmed om det finns möjlighet att läsa upp mina betyg för att nå det snittet eller kan man göra på något annat sätt? hur lång tid kan det ta för att läsa upp mina betyg och hur går det till? tacksam för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    En lösning är att läsa fristående kurser och sätta ihop sin egen utbildning http://www.fragasyv.se/info/beteendevetare-ett-program-eller-fristaende-kurser
    Ett annat sätt är att söka i HP gruppen, för det måste du göra högskoleprovet.
    Har du några meritpoäng?
    Om inte, får du höjning till 17.5 genom att få Max i merit.
    För att få 20.0 bör man ha B betyg i alla gymnasiala kurser plus Max i merit eller att ha alla A betyg utan meritpoäng.
    Hör av dig ang meritpoäng.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : hej, nej jag har tyvärr inte några meritpoäng tror jag.
    • : jag känner sån ångest, jag vill verkligen in på denna linjen men kan verkligen inte hitta en rimlig lösning :(
    • Mikael : Boka tid hos SYV på Komvux i den kommunen som du är folkbokförd i, ta med dig dina betyg och diskutera hur du kan få meritpoäng + om du får läsa om (läsa upp) några kurser eller göra prövningar i dem för att höja betyg. Se också om du kan söka till flera städer och flytta i fall du kommer in.
    • : Okej tack så jätte mycket!
    Läs alla kommentarer