idkkk

    När jag gick i gymnasiet hade mina lärare sagt att det räcker med att bara ha engelska 5 (som jag redan har) för att söka till yrkeshögskolan men nu så ser jag för bokstavligen nästan varje kurs att det krävs eng 6, bortsätt de med grundläggande utbildning. Hade man ändrat? Skulle man kunna komma in på en utbildning på en yrkeshögskola med att man har eng 5 avklarat, såklart matte 1a och tillslut svenska 2 som de kärnämnena? Har hört att yrkeshögskolor inte är så strikta som universitet är med betygen. Tack i förhand :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det stämmer att yrkeshögskola är inte så strikt vad gäller behörighetskraven och ta in även obehöriga; du kan därför söka till alla YH-utbildningar du är intresserad av och har viss chans att komma in även om du saknar någon kurs för formell behörighet.
    Vad gäller, generellt sett, så räcker det för allmän behörighet till yrkeshögskola (vad gäller engelska) godkänt betyg i gymnasiekurs engelska 5, men vissa YH-utbildningar kräver för särskild behörighet även engelska 6 (detta för att antingen så ges den utbildning på engelska eller att det ingår kurslitteratur som är på engelska alternativt att utbildningen för bereder sig till att arbeta i internationella miljöer där arbetsspråk - ofta - är engelska). Men även en sådan utbildning kan ta in ngn som saknar godkänt betyg i engelska 6 (dock kan det, på förhand, inte garanteras).

    Mitt råd är att du söker till alla YH-utbildningar som du är intresserad men att du också samtidigt funderar på om du vill/kan läsa kursen engelska 6 (på komvux på heltid kan man läsa den på fem veckor). Att kunna mer engelska är en stor fördel nästan oavsett vilken utbildning man går eller inom vilket yrke man planerar att vara verksam inom.
    Utbud av YH-utbildningar finner du på YH,guiden - snabblänk: yrkeshögskola

    Studie- och yrkesvägledare