Agnes

    Hej! Jag ska söka gymnasiet till våren och undrar om det är mindre chans att komma in på sitt andrahandsval, tredjehandsval, fjärdehandsval än någon som har haft den skola som sitt förstahandsval? Jag undrar också på ett ungefär hur många val man bör göra för att vara säker på att komma in på något av sina val! Tacksam för svar:)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,
    gymnasieantagningen fungerar så att du prövas till ditt första (högst prioriterat) alternativ först (som om det vore den enda alternativet du sökt). Om dina meriter (betygspoäng) räcker, får du besked ANTAGEN och ingen tittar på andra alternativ i din gymnasieansökan, över huvudet taget.
    Men om dina meriter (betygspoäng) inte ger dig plats på ditt första alternativ då får du svar RESERV på det alternativet och gymnasieantagningen betraktar nu ditt andra alternativ som om det vore ditt första - så du prövas till det alternativet som om det var den enda utbildningen som du söker. Återigen - upprepas samma tillvägagångssätt... Om dina meriter räcker, får du svar ANTAGEN. Om inte - RESERV.
    Så, antagningsbesked för en elev som söker till gymnasiet kan t.ex se ut så här:
    1. RESERV
    2. RESERV
    3. ANTAGEN
    4.PRÖVAS EJ
    5.PRÖVAS EJ
    6.PRÖVAS EJ
    Du kan söka väldigt många olika alternativ. Sök till allt som du kan tänka dig vilja läsa, men i den strikta ordningen: favoritutbildning högst upp, som första alternativet och sedan i fallande grad.
    Antagningskanslierna jobbar på lite olika sätt, finns några få som fortfarande tar emot pappersblanketter, där det kan t.ex finnas plats för 5 alternativ, men det betyder inte att eleven ej får skriva till ännu fler alternativ. Det kan se ut som att man skulle kunna söka t.ex 10 alternativ... för så mycket plats finns det i formuläret, men du har rätt att söka ännu fler, om du så önskar. Jag tror inte det finns någon laglig rätt att hindra en elev lägga in många alternativ i sin gymnasieansökan, väldigt många om hen så önskar... men så fort hen blir ANTAGEN, t.ex på sitt första alternativ (förhoppningsvis) så tas de lägre prioriterade alternativen bort.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • : Tack så jättemycket för svar! Det hjälpe
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!