Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
gå om om man inte trivs?
2 Svar
Reglerna är sådana att i fall en elev uppnår behörighet till gymnasiets yrkesprogram (dvs får godkända betyg från vårterminen i åk9 i följande ämnen:
svenska eller sv som andraspråk
engelska
matematik
+ fem andra valfria ämnen, dvs SAMMANLAGT 8 ämnen -
då är eleven "färdig" med grundskola och får ej gå om utan måste vidare - till gymnasiet eller söka jobb.
I fall man INTE uppnår behörighet till gymnasiets yrkesprogram, har man valmöjlighet:
att gå om ett år på grundskola
eller söka till IM, Introduktionsprogrammen: preparand, yrkesintroduktion, programinriktad individuellt val eller individuellt alternativ. På Individuellt alternativ får man oftast kombinera studier med praktik och kan även gå på "helpraktik" dvs under en period bara vara på praktik (men man är inskriven i gymnasiet och har handledare från skolan som besöker på praktiken).
Angående vilken av de två alternativ som är att föredra - är individuellt och det är utbildningsförvaltningen "på kommunen" som fattar beslut. Eleven och föräldrarna kan önska en viss lösning men beslutet fattas av kommunen.
Alldeles nyss tog vi del av en diskussion i en stor grupp av vägledare där en av vägledare kom med ett liknande exempel från förra året: en elev gick upp till gymnasiet (till IM, introduktionsprogrammen) och ångrade sig sen, vill tillbaka till grundskola men fick ett Nej.
Rektor på grundskolan har svarat att om man en gång påbörjat gymnasiet, får man inte komma tillbaka.
Vi på Fråga SYV tog upp den frågan med Skolverket och fick följande svar:
om en elev gick vidare till gymnasiets Introduktionsprogram (IM) har inte eleven automatiskt rätt att gå tillbaka till grundskola. Utbildningsförvaltningen kan dock vara tillmötesgående och bevilja gå tillbaka till grundskola men de kan också säga Nej.
Eleven har MÖJLIGHET (inte rättighet) att gå om årskurser på grundskola i 2 år, t.ex. åk8 en gång och åk9 en gång - eller åk9 två gånger. Tredje gången får man inte gå om på grundskola, utan måste gå vidare - till IM eller söka jobb.
Även om eleven och/eller föräldrarna vill att eleven stannar på grundskola och går om, kan utbildningsförvaltningen besluta om att eleven måste gå vidare. Utbildningsförvaltningen får delegera beslutsrätt i den frågan till rektor på grundskolan och då blir det just rektor på grundskolan som fattar det beslutet. Rektor brukar samråda med lärarna, kurator, specialpedagog/speciallärare och skolsköterska.
Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp.
Bästa hälsningar och lycka till!
ANNA
Vi ringde till Skolverket idag för att kontrollera vad som gäller. Vi ställde en allmän fråga utan att uppge några namn eller personliga detaljer.
Svar från Skolverket är att "huvudmannen" beslutar om en elev som inte uppnådde behörighet till gymnasiets nationella program - får gå om på grundskola - ännu ett eller två år. Längre än 2 år får man inte gå om på grundskola.
"Huvudman" är kommunen (om det är en kommunal grundskola) eller ägaren/stiftelsen/intresseorganisation - om det är en fristående grundskola.
Tanken är att det ska gagna eleven - att skolpersonal (och rektor är ytterst ansvarig) gör bedömning efter att ha tagit del av alla omständigheter: vad eleven vill, vad föräldrarna vill, tittar på läkarutlåtande eller intyg från psykolog, samråder med kurator och speciallärare - tar in alla fakta och bedömer vad som blir bäst för just den enskilde eleven. Ofta "går man på" det som eleven och familjen önskar men inte alltid.
Eleven och familjen bör givetvis argumentera för sin sak - i fall beslut fattas som går emot era önskemål.
Det som ni absolut har rätt till och det som jag råder er att göra - att försöka hitta en passande gymnasieskola som erbjuder "rätt utbildning" - t.ex. IM, individuellt alternativ för elever med ADHD.
Att din son söker till en sådan skola försämrar inte hans chanser att gå om ett år på grundskola. Alla har alltid rätt att tacka Nej till en erbjuden gymnasieplats.
Bra därför att ha en sådan plats "reserverad" till din son. Då vet ni sedan att han har en bra (passande för honom) utbildningsplats på gymnasiet, i fall han inte får gå kvar på grundskola.
I fall din son uppnår 8 godkända betyg på vårterminen (bl a svenska, engelska och matematik) - då får inte rektor besluta att han får gå om (även om alla är överens att det blir bästa för eleven). Är man behörig till ett nationellt program, måste man lämna grundskola.
Varför vi tidigare svarade att eleven får välja att gå kvar på grundskola - för att I PRAKTIKEN blir det nästan alltid så att rektor på grundskolan är tillmötesgående och beviljar det som eleven och föräldrarna vill (för en elev som inte blir behörig till gymnasiet).
Tolkning av Skollagen är inte det lättaste uppgift att genomföra. Skollagen är skriven i "allmänna ordalag" och beskriver inte alla situationer som kan uppstå. Tolkningar måste göras.
Du får själv kontakta Skolverkets upplyssningstjänst - de har tel.nr 08-527 332 00 och tel.tid 9.30 - 11.00 och 13.30 till 15.00 måndag till torsdag.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'gruppvägledning' (9 st.)
-
Hur kan man bäst förklara för förskolebarn vad en SYV gör?
Hej, Om man som SYV ska hålla en kort redovisning/föreläsning på förskola om man vad man arbetar med, hur kan man bäst förklarar detta för förskolebarn (så det blir intressant/förståeligt för dem)?
Hej!Att förklara yrkesrollen "studie- och yrkesvägledare" för förskolebarn bör göras på ett enkelt och engagerande sätt. Här är... Läs hela svaret -
Gruppvägleding realistiska mål?
Hej, behöver tips på gruppvägledning/ övning där syftet är att skapa realistiska mål ( inför val av gymnasieutbildning/yrke) Tack på förhand!
Hej Mia,de gruppvägleningsövningar som vi valde ut och rekommenderar, i första hand, finns beskrivna i svaret på https://www.fragasyv.se/fragor/oevningar-foer-gruppvaegledning-i-skolanSpecifikt någon... Läs hela svaret -
vart kan jag hitta en studievägledare som kan handleda mig?
Jag behöver en handledare för praktikplats . vem kan tipsa mig om någon kan hjälpa mig med det ?
Hejsan,om du söker praktikplats inom din utbildning på SYV-programmet i UPPSALA vill jag föreslå att du tar kontakt med SYV-ar som jobbar på grund- och gymnasieskolorna i... Läs hela svaret -
vilka övningar frågor jag kan ta upp i gruppvägledning?
Hej! Jag ska genomföra gruppvägledning kring självkännedom för 5-8 personer. Det är pass om 40 min i två olika tillfällen. Jag har aldrig gjort gruppvägledning och undrar hur jag ska kunna fylla de här 80 minutrarna. Har ni tips om vad jag...
Hej Mia, kika gärna på ett svar som gavs i tråden: https://www.fragasyv.se/fragor/oevningar-foer-gruppvaegledning-i-skolan Jag vill också tipsa om vilken personlighetstyp är du?-testet på framtid.se/test -
Övningar för gruppvägledning i skolan?
Hej - jag söker bra övrningar för att köra GRUPPVÄGLEDNING på grund- och gymnasieskolan. Tusen tack för alla tips ni kan ge! S.
Hejsan, det finns många olika gruppvägledningsövningar. vi valde ett antal - ca 15 st. - och presenterar dem på fragasyv.se/dokumentarkiv - men jag ska klistra in dem här neda... Läs hela svaret -
Har ni tips på upplägg och övningar?
Ska köra gruppvägledning om ca 6-8 elever per grupp i åk8. 1timme vid 2tillfällen per grupp och syftet/målet är gymnasieinfo och valkompetens. Har ni tips på upplägg och övningar? Tack!
Hej, Jag tycker att ANNA gav ett bra svar. Jag vill bara påminna att alla "blåa ord" i våra svar och i dokument i Arkivet här på Fråga SYV>> är Klickbara länkar, som... Läs hela svaret -
Har ni tips hur man kan göra under info/undervisningstillfälle?
Jag ska hålla information/undervisning i halvklass. Jag ska berätta om tidigare yrken som funnits som inte finns kvar, nya yrken som tillkommit och yrken som kommit tillbaka. Har ni tips om hur ja ska börja? Och hur och på vilket sätt ska jag aktivera eleverna i deltagandet? Kommer bara...
Sajt med ca 800 yrkespresentationer som vi rekommenderar är www.framtid.se för att engagera elever rekommenderar vi att de får göra jobbet själva: välja vilka... Läs hela svaret -
Har ni tips på värderingsövningar och dylikt?
Hej! Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Hej Amina! Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det? Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret -
Vad ska man undervisa i eller informera eleverna om?
Hej! Jag undrar om ni har tips på vad man kan undervisa elever i eller informera om som har en koppling till yrken, arbetsmarknaden, gymnasium, vidare studier eller någon aktivitet (tema) för grundskoleelever i mellan- och högstadiet? Något som kan tillföra kommunikation från båda håll. Tacksam!
Vi återkommer med ett längre svar men titta så länge på Tipspromenad om yrken som är färdig att skrivas ut med 10 frågor som passar till olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga