Camilla
    Hej! Jag gjorde mitt gymnasieval i år och har fått reda på gymnasiet och linjen jag kommer att börja på nu i höst. Men jag är riktigt missnöjd, jag hade gjort väldigt många val, och jag trodde att jag skulle komma in på någon av mina top 5, men jag kom in på mitt sjätte val! Jag vill verkligen gå natur-linjen, men jag kom in på sam-beteende i ett gymnasium jag inte ens är intresserad att gå på! Jag är på reserv 12 nu, så chansen att jag kommer in på mitt önskade gymnasium är inte alls stor. Jag förstod inte vad jag höll på med när jag gjorde gymnasium valen.
    Finns det något jag kan göra nu? Borde jag ringa till mitt önskade gymnasium och berätta att jag verkligen vill börja där? Finns det någon möjlighet att dom kanske tycker synd om mig då, och kanske låter mig få ta över någons plats så fort någon har slutat, även om jag är på reserv 12? Snälla hjälp mig, jag känner mig inte alls taggad på att börja skolan om mindre än en vecka!

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Camilla,
    jättetråkigt att du fick plats på skolan, som du inte vill gå på.
    Verkligen!
    Du får självklart kontakta den skolan där du vill gå, men jag tror inte de kan frångå RESERVKÖN.
    Är det en privat (friskola) eller en kommunal skola som du vill gå på?
    Det är skillnad:
    om det är en privat skola, så har de mer frihet att ta in "vem de vill" - inte helt och hållet (man måste vara behörig);
    om det är en kommunal skola, så är det inte skolan själv, utan Antagningskansliet i ditt län, som sköter antagningen. På http://www.antagningskanslier.se/default.aspx kan du hitta kontaktuppgifter till rätt Antagningskanslí. Du behöver inte logga in, hitta bara rätt kommun i rullgardinen och tryck på SÖK.
    På Antagningskansliet kan du få svar på frågan var det finns platser kvar /restplatserna/ - och om du är behörig, kommer du in direkt på en utbildning som inte har fyllt i alla sina platser.

    Ang.Reservplats nr.12: fråga om Antagningskansliet (detta även om du vill komma in på en friskola, för de har uppgifter om alla skolor) - om det är några som tackade NEJ till sina reservplatser och du kanske redan är framflyttad i reservkön.

    Ang.att du inte vill gå på den utbildningen som du kom in på: är det skola eller programmet som är "fel"? Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf
    programplan på SA. Inriktning önskar man, inte kommer in på dvs du kan välja en annan inriktning på programmet (av dem som erbjuds på skolan). Det finns även utrymme att påverka innehållet i utbildningen genom att välja kurser: 200 poäng Individuellt val, kurser inom Programfördjupningar (upp till 400 p. på SA), du väljer även temat av Gymnasiearbete, 100 p. - så det är ganska mycket du själv väljer och du kan ta kurser med Naturvetenskaplig inriktning, om det är det som intresserar dig.
    SA är en bra grund för eftergymnasiala utbildningar, det finns väldigt många högskole- och yrkeshögskoleutbildningar du blir behörig till efter SA.
    Se utbud av högskoleutbildningar på www.studera.nu

    och utbud av yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se

    ***
    En annan sak som du kan göra är att tänka på om du kan gå en utbildning som ligger längre bort: en friskola med Riksintag eller en kommunal skola med Riksrekrytering. Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&variant=2&sport= kan du läsa presentationer av 13 skolor med Riksrekrytering som har Naturvetenskapligt program i sina utbud.
    Nu är det väldigt ont om tid innan terminen börjar men det är inte helt omöjligt att ordna så att du skulle kunna gå på en skola längre bort: man kan bo på Internat eller hyra ett rum på utbildningsorten.
    Det är - givetvis - fördelaktigt att börja skola från "dag 1" men från Reserv kan man bli kallad 2-3 veckor efter skolstart, det måste därför vara möjligt att "läsa ikapp" det du missar under de 2-3 första veckorna.

    Sammanfattning:
    kontakta Antagningskansliet i ditt län och fråga vilken plats i reservkön du har idag samt var det finns lediga platser;
    fundera över möjligheten att - genom att välja "rätt kurser" - ändra din utbildning på SA så att du blir nöjd;
    se om du hittar någon skola med Riksintag eller Riksrekrytering, som fortfarande har platser på Naturprogrammet.

    Önskar dig lycka till! Återkom gärna och berätta hur det gick med ditt gymnasieval. Vi hjälper dig så mycket vi kan!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Camilla,
    jag vet inte vilket gymn.program du vill gå på /du skriver inte det i din fråga/, vet därför inte om mitt tips är av intresse för dig men titta gärna in på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium
    Det är Riksrekryterande gymn.skola där man läser på distans. Om de har ngt. program som intresserar dig, kontakta dem ang.lediga platser. Då det är Riksrekryterande skola, får elever från hela Sverige söka dig.
    Det är några få fysiska träffar under gymnasietiden, annars läser man på distans.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare