Mohamad

    Hej! Under gymnasiet läste jag moderna språk 1 Franska, och har ett E i kursen. Kan jag då läsa moderna språk arabiska 1 för att få ett högre betyg och att det kan ersättas istället för Franska 1? Alltså att läsa moderna språk 1 i ett annat språk För att det höga betyget ska bli istället för det låga betyget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du i Ditt Examensbevis (från gymnasiet eller från komvux) har kursen Franska 1, då måste du höja betyget i just den kursen, alltså "Franska 1" för att högre betyget ska räknas in i ditt jämförelsetal.

    Om du har ett studiebevis och ska på komvux komplettera upp till examensbevis, då är det så att moderna språk är på komvux inte obligatoriska kurser, men de får ingå: man gör planering tillsammans med SYV på komvux.

    • : Jag hade ett studiebevis från gymnasiet och kompletterade till examensbevis ifrån komvux. Kan jag då läsa arabiska 1 för att höja betyget i moderna språk?
    • Anna :

      Har du redan fått ut examensbevis från komvux, eller läser du nu mot examensbevis? Om du fått ut examensbevis, då är kurserna låsta i det dokumentet och du måste i så fall höja betygen i de kurser som ingår i examensbeviset (undantag är kurser i ämnet Matematik: högre betyg i matematik 1a kommer räknas in i stället för lägre betyg i matte 1b eller 1c, och på samma sätt på nivå 2 och 3 inom matte).

    • : Jag har ett examensbevis från komvux!
    • Anna : Du måste höja betyget i samma kurs i mod.språk som du har i ditt Examensbevis. Läs hela min kommentar, ovan.
    • Anna : Du kan kontakta Antagning.se som räknar fram ditt meritvärde och få det bekräftat, alltså att de kommer inte räkna in betyget i Arabiska1 om du i ditt examensbevis inte har kursen Arabiska 1 finns med i ditt examensbevis, då kommer inte betyget räknas in. Du kan givetvis skaffa dig betyg i kurserna, t.ex i Arabiska 1, men de betygen ej kommer räknas in och kommer inte påverka din möjlighet att komma in på en svensk högskoleutbildning.
    Läs alla kommentarer