Jud
    Jag är en arab, som bor i närheten av Nyköping och går i Nyköpingsgymnasium, jag vill läsa arabiska språket som modern språk båda för att det är roligt och för merit poäng, men vi har inga anställda ligaretmerat arabiska läraren i skolan p.g.a får jag läsa i närmaste plats där kursen erbjuds eller så hittar jag en lärare (riktigt lärare) som håller lektioner i en annan kommun som kan vara min lärare på distans. Har du någon aning vart kan jag läsa kurserna då? Jag har inte läst språket som modern språk innan men jag läste flera år i mitt hemland

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jud,

    gymnasieskolorna har skyldighet att erbjuda följande Moderna språk: Franska, Spanska och Tyska.
    Alla andra moderna språk erbjuds "i mån av möjlighet".
    Om din gymnasieskola inte kan erbjuda arabiska, då kan du inte läsa det språket, tyvärr. Det är inte förbjudet för gymnasieskola att köpa kurser på andra skolor för dig, men det är dyrt, besvärligt och så har inte gymnasieskola skyldighet att göra det - därför görs det, som regel, inte.

    Läsa arabiska som Modersmål kan man ofta "inom kommunen" - om det finns minst fem elever som vill och kan läsa och om det samtidigt finns en behörig lärare; då kan elever även från fristående skolor åka iväg till en kommunal skola eller till någon sort "språkcentra" inom kommunen och läsa i grupper som kommer från olika skolor... men sådan skyldighet finns inte vad det gäller Moderna språk.

    Det du, som elev, kan göra - att hitta en skola som erbjuder arabiska som Moderna språk 3 och 4 /det är de kurser som ger meritpoäng/ och försöka BYTA TILL DEN SKOLAN; så att du blir elev på den nya skolan, där du ska få läsa Arabiska 3 och 4.

    Du kan också fråga om din gymnasieskola vill köpa kurser till dig. Jag tror svaret blir tyvärr ett Nej. Och du har inte rätt att kräva det.

    Om du kan läsa Modersmål /arabiska/, gör det. Då får du mer kunskap. Sedan, efter gymnasiet, kan du försöka hitta någonstans du kan läsa arabiska på komvux eller göra prövningar i arabiska.

    Jag förstår att du vill ha ett annat svar. Men vi kan bara svara så som vi vet... det som gäller alltså och hur det brukar funka. Vi kan inte lova ngt. som troligtvis inte kan bli verklighet.

    Vänligen

    ANNA