Sara

    Min dotter har läs o skrivsvårigheter. Jag vill att hon väljer bort Tyska. Enligt specped är det typ livsavgörande o absolut inget man ska välja bort. Är det verkligen så allvarligt redan i årsk 6? Vad är det som gäller för min dotter nu o framöver i högstadiet o gymnasiet ang moderna språk?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    du ställer en svår fråga... Den är viktig, men svår att ge kort och konkret svar på.
    Mycket handlar om "grad och omfattning" av läs- och skrivsvårigheterna. Man kan ha mild eller grav dyslexi... Speciallärare och specialpedagoger samt språklärare har mycket mer passande kompetens att diskutera de frågorna: vad gagnar just din dotter på bästa sättet... jag skulle därför lyssna på deras rekommendationer.
    Vad jag som SYV kan säga, är följande:
    - elever får i samråd med vårdnadshavare välja bort moderna språk på grundskolan; det är elevens rättighet.
    - vad man vinner på att ha läsa moderna språk på grundskolan /men då måste man få Godkänt betyg i slutet av årskurs 9/ är möjlighet till Extrapoäng (upp till 20 betygspoäng) när man söker till gymnasiet; och på gymnasiet kan man i så fall börja direkt på Moderna språk3, en kurs som ger meritpoäng som hjälper till i konkurrensen till högskola-universitet i Sverige.
    Sedan är det också så att (som gymnasieskola ser ut idag, jan 2020) - så är det på några program Obligatoriskt att läsa Moderna språk; Har eleven ett annat modersmål än svenska, får hen läsa Modersmål, men annars så är det tyska, franska eller spanska (+ några skolor kan erbjuda andra språk som t.ex Italienska, Danska, Kinesiska/mandarin mm.) som man måse läsa: på NA och EK >> är det minst en sådan moderna-språk kurs och på SA >> är det minst 2 st. Men det finns många gymnasieprogram där man ej behöver läsa moderna språk: på yrkesprogrammen behöver man inte göra det och även på Estetiska programmet.

    "Livsavgörande" är det ju inte. Man kan ha högt betygs-värde på grundskolan och även på gymnasiet utan en enda kurs i moderna språk (om man får höga betyg i andra kurser/ämnen).

    Språkforskningen har på senare tid kommit fram till att det är bäst att börja läsa nya språk tidigt i livet (hur tidigt som helts - typ när man är bebis... förmågan att ta till sig nya språk börjar avta - långsamt  men ändå försämras - redan vid 9månaders ålder, har forskare kunnat fastställa...). På det sättet: Om man vill lära sig ett Nytt språk, är det bäst att börja när man är yngre; detta för att det blir svårare att göra det när man är äldre.