lizzie

    Hej jag har läst spanska sedan årskurs 6 i grundskolan och hade fortsatt med spanska som monderna språk i gymnasiet, då började jag direkt med steg 3 i spanska på gymnasiet. Sedan läste jag spanska steg 4 i monderna språk på gymnasiet och fick underkänt. Jag vill läsa allt moderna språk för att få maximal meritpoäng, dvs 1,5 och behöver därför steg 3, 4 och 5 för att få fullt meritpoäng för språk kurserna. Jag har läst modersmål också sedan årskurs 6 eller 7 i grundskolan. Men eftersom gymnasiet inte hade kinesiska då som moderna språk, så blev jag tvungen att läsa spanska men som sagt fick underkänt i spanska 4 och det är ingen ide att gå vidare med spanskan, då jag inte har läst spanska på flera år och att det blir också för svårt för mig. Kan jag nu på komvux eller prövning söka kinesiska moderna språk från steg 3? Eller blir jag obehörig och måste läsa från steg 1 i kinesiska som moderna språk på komvux och prövning? Jag har alltså läst kinesiska på grundskolan som modersmål och fått godkänta betyg i det

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    inom moderna språk är max 1.5 meritpoäng som man kan få: + 05 för mod.språk 3 och + 1.0 för mod.språk 4.
    I undantagsfall ger även mod.språk 5 meritpoäng men endast om man söker till en utbildning som för särskild behörighet kräver mod.språk 3.
    Om du har godkänt betyg i Spanska 3 kan du skaffa dig godkänt betyg i antingen Spanska 4 eller i Kinesiska 4 eller i ett annat modernt språk 4. Att på komvux hitta undervisning i kursen Kinesiska 4 kan bli ett stort problem (det är mycket möjligt att den kursen ej erbjuds). Du kan i så fall göra prövning i Kinesiska 4 om du har eller kan skaffa dig kunskaperna på egen hand och hittar var du kan göra prövning i den kursen.
    Sök annars läsa Spanska 4 på komvux.
    OBS! max antal meritpoäng kan man få även utan moderna språk, över huvudet taget; Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng och de resterande kan man få genom högre kurser i matematik.
    Du som redan har 0.5 meritpoäng för moderna språk 3 kan maximalt få ännu 2.0 meritpoäng för att det totala antalet uppgår maximalt till 2.5.
    Du kan alltså t.ex söka läsa Spanska 4 och Engelska 7 på komvux. Får du godkända betyg i båda de kurserna, får du 2.0 meritpoäng för de två kurserna (sammanlagt) och 0.5 har du redan genom Spanska 3.

    Studie- och yrkesvägledare