A
    Hej, jag vill bli antingen arkitekt, ingenjör eller jobba med robotik i framtiden och vill gå i teknik, men är även intresserad av att läsa antingen japanska, koreanska eller kinesiska? Vilka gymnasiet erbjuder dessa språk och är det bättre att välja tex spanska eller hur påverkar det meritpoängen sen? Tack!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej A,
    meritpoängen för Moderna språk får man från nivå3. Alltså, om man fortsätter med samma språk som man läste på grundskolan, börjar man med nivå3, moderna språk3 och får + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i mod.språk3. Sedan hinner man också, oftast, läsa även mod.språk4 och godkänt betyg i den kursen ger + 1.0 meritpoäng.

    Börjar man med ett nytt språk på gymnasiet, läser man mod.språk1 under första året; mod.språk2 kan man läsa senare och kanske t om mod.språk3 men mod.språk4 hinner man inte läsa (eftersom det är endast 3 år som man går på gymnasiet.

    På Teknikprogrammet läser man inte moderna språk som obligatoriska kurser. Dock är det tillåtet att läsa mod.språk, om eleven vill Och om skolan har möjlighet att erbjuda det.

    Info om meritp. för dig som kommer läsa mot Examensbevis - se gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Stockholms gymnasieskolor som enligt våra uppgifter erbjuder japanska, koreanska eller kinesiska:

    Bromma gymnasium, en kommunal skola som erbjuder Teknikprogrammet - Kinesiska
    Cybergymnasiet - en friskola som erbjuder Teknikprogrammet - språken: Italienska, Koreanska, Kinesiska, Japanska
    Danderyds gymnasium - en kommunal skola, som erbjuder TE, - språken: Italienska, Japanska, Kinesiska
    Hersby gymnaisum - en kommunal skola, som erbjudet TE; Italienska, Kinesiska, Ryska
    Internationella Engelska gymnasiet - erbjuder inte TE; språk - Kinesiska
    Kungsholmens gymnasium - erbjuder inte TE; Italienska, Kinesiska (1-3) , Ryska
    Mimers gymnasium, Täby, erbjuder inte TE; språk - Japanska
    NTI Handelsgymnasiet (NTH) erbjuder inte TE, språken - Kinesiska & Japanska
    Rudbeck - en kommunal skola som bl.a erbjuder TE; språken - Italienska, Kinesiska (1-4)
    Sparre gymnasium - en friskola, erbjuder inte TE; språk - Kinesiska
    Södra Latins - erbjuder inte TE; språken - Italienska 1 och 2 (ev 3), Kinesiska1-3 (ev 4), Ryska 1-3
    Tumba gymnasium/Xenter - erbjuder TE; språken - Italienska, Japanska
    Täby Enskilda Gymnasium - erbjuder TE; språk - Italienska, Japanska, Kinesiska
    Wendela Hebbegymnasiet - erbjuder TE; språk - Italienska, Japanska

    OBS! det är inte säkert att man kan läsa de språken (ovan) om man går på just Teknikprogrammet (anledning: kan vara så att lektioner i moderna språk passar inte in i schemat för teknik-elever, pga läsa mod.språk är inte obligatoriskt på TE); kontakta därför de gymnasieskolorna som du är intresserad av och fråga!