Rose

    Hej! Jag ska börja studera på gymnasiet i höst . Jag valde spanska för moderna språk och jag kan inte spanska . Jag har arabiska som modersmål . Jag undrar om jag kan få meritpoäng när jag läser arabiska och då behöver jag inte studera moderna språk?

    • Julia : Vilket program ska du läsa på gymnasiet?
    • : Naturvetenskapsprogram

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Rose,

    NA är en kurs Moderna språk obligatorisk. Det gäller båda inriktningar på NA. Det kan du bl.a se i Programplanen för NA >>>

    Det går att ta ut examensbevis med F i moderna språk; en kurs moderna språk går ut på 100p. Det är 250 F-poäng som är max för att ändå uppfylla kraven för examensbevis från gymnasiet. Det är givetvis bra att inte ha F utan högre betyg.

    Du har rätt att läsa Modersmål i stället för moderna språk.
    Inom ämnet modersmål på gymnasiet finns det 3 kurser: Modersmål1, 2 och Aktiv tråspråkighet.
    Dock ger inte betyg i modersmål Meritpoäng.

    Betyg i moderna språk ger meritpoäng från nivå3.
    För dig skulle det vara fördelaktigt om du på gymnasiet kunde läsa Arabiska 3 och kanske till och med Arabiska 4.
    Fråga på din gymnasieskola om det är möjligt. Det är lärarbrist. Alla skolor har inte behöriga lärare.
    Att läsa just arabiska är inte obligatoriskt... men fråga på din skola om du kan som den obligatoriska kursen "moderna språk" kan läsa Arabiska 3.