Erika
    Jag har äntligen hittat ett gymnasium jag vill gå på, designgymnasiet i Nacka.. Hantverkarlinjen inriktning mode design, både yrkes- och högskoleförberedande.. Och mer jobb med att tidigt få kontakter som man inte kan få på min hemort. Det finns en med samma inriktning i min hemkommun bara det att den INTE är yrkesförberedande som designgymnasiet och att det är en estitisk linje.. Självklart är det mera skillnader jag tänker på men är det möjligt att få bidrag för den anledningen?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om Hantverksprogrammet redan finns i din kommun så kan det bli svårt att få bidrag om du vill gå i Stockholm - även om du skulle få det så är det väldigt lite pengar så du skulle aldrig kunna klara dig på bara detta bidrag. Du måste även fixa eget boende eller bo hos vänner, släktingar eftersom Designgymnasiet inte har internat. Jag föreslår att du bokar tid med din Syv och diskuterar vad som gäller för just dig i din kommun. /Lena, Syv
    • : Hej, jag var faktiskt på gymnaisemässa idag och ficka veta att de har lagt ner de HV textil design.. De hade lagt ner den estetiska också. Men så långt jag bor i från skulle jag få 1875 kr. Det plus vad mina föräldrar betalar skulle räcka men utan bidraget skulle jag inte klara mig/ Erika