Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    "utomlands" är ett väldigt vitt begrepp. Beroende på vilket land det handlar om kan studerandevisum krävas för att få lov att studera i det landet och det är inte säkert man får det... och i så fall kan man inte studera i det landet.
    Behörighet (vilka tidigare kunskaper man har som man också kan bekräfta/påvisa med betyg) till olika utbildningar (både i Sverige och i andra länder) ser olika ut, det beror på vilken utbildning det är. Ofta (men inte alltid) brukar det te sig så att i fall man är behörig till en viss utbildning i Sverige, så är man också behörig till liknande utbildning i många andra länder. Sedan tillkommer det en Språkfråga (undervisningsspråk) - om man vill läsa i kina och utbildningen ges på kinesiska, då kan man inte ta till sig den utbildningen om man inte kan kinesiska tillräckligt bra.
    Att ha råd är viktigt, för att det blir inte gratis att läsa utomlands. Ofta måste man själv betala terminsavgifterna till skolan. Boende (hyra), mat och kurslitteratur + resor till och från skolan brukar inte heller vara gratis.
    Allmänt, så skulle jag råda att läsa information på skolans egen hemsida (webbplats) och vid frågor kontakta de som jobbar på den utländska skolan med frågor om studerandevisum. behövs, om vad det kostar och om vilken behörighet som krävs. Man kan få väldigt olika svar från skolorna, beroende på vilken skola man frågar.
    Kika också gärna på framtid.se/studier/utlandsstudier och https://www.fragasyv.se/info/studera-utomlands

    Studie- och yrkesvägledare