Iza
    Hej!
    Jag har tagit examen juni år 2019 från psykologprogrammet, gör nu mitt ptp-år med förhoppning om legitimation och leg psykologtjänst from september i år.
    Om jag är nu nyfiken på att komplettera min examen genom att plugga kandidat i arkitektur, vilka ämnen behöver jag plugga för behörighet till arkitekt ifall jag tog studenten år2011 och har bara läst matte b och ingen naturkunskap?

    Läste samhällsprogrammet med samhällsinriktning på gymnasiet, så är fundersam på vilka kurser som ger meritpoäng nu för tiden för arkitekt? Har jag några som kan ge meritpoäng tro?
    Vad är oddsen att komma in om jag har för övrigt bra betyg utifrån denna info?

    Tack på förhand :)!
    Väl mött

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag undrar vilken utbildning du menar som "kandidat i arkitektur". Det finns femåriga arkitektprogram och så finns det 3-åriga program: byggnadsutformning/vaxjö
    och fysisk-planering samt utbildning/informationsarkitekt. Det är inte exakt samma behörighetskrav till de utbildningarna, t.ex edu.mah.se/sv/Program/TGIAA kräver Grundläggande behörighet + engelska B/eng6.

    De 5-åriga arkitektprogrammen kräver Grundläggande behörighet + Engelska 6/engB, Matematik 3b eller 3c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/A. I så fall behöver du skaffa dig godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c) och i Naturkunskap 2. Jag vet inte om du har godkänt betyg i Engelska B från gymnasiet; om inte - behöver du skaffa dig godkänt betyg i eng 6. Jag antar att du har godkänt betyg i Samhällskunskap A (och du behöver därför inte komplettera för behörighet inom det ämnet).
    Meritpoängen blir en "senare fråga". första frågan är - exakt vilken utbildning vill du komma in på? Och om du inte är behörig, komplettera för särskild behörighet + gör högskoleprovet (om möjlighet ges). Till 5-åriga arkitektprogram kan man konkurrera även med resultatet av arkitektprovet.

    • : ja okej, trodde att "vanliga" arkitektprogrammet var uppdelat i en kandidat och en master. Därav att en kunde välja till att börja med att läsa en kandidat ifall en vill.
    • : Har högsta betyg i Engelska B och Samhällskunskap A.
    • : Så om jag förstår dig rätt så behöver jag i sånt fall plugga matte 3 - vilken gäller för mig som fått godkänt i Matte B? Och naturkunskap 2 - innebär det att jag behöver läsa in två kurser liksom naturkunskap 1 och 2?
    • Anna :

      Om du har godkänt betyg i Naturkunskap A, behöver du läsa Naturkunskap 1a2 (50 poäng) och sedan Naturkunskap 2 (100 poäng). Tillsammans med matematik 3 (100 poäng) blir det 250 gymnasiala poäng = studier på heltid i 12,5 veckor eller på halvtid i 25 veckor.

    Läs alla kommentarer