Elev

    Hej! Jag går första året på gymnasiet och jag märkte nyss att jag vill börja med musik. Jag har alltid gillat att sjunga men tänkte inte alls på musik vid valet, nu vill jag VERKLIGEN fortsätta/ börja med musik. Min gymnasium är ganska liten och de erbjuder inte musik. Jag är inte heller jättebra på att sjunga så vad rekommenderar ni att jag gör? Kan jag fråga andra gymnasier om jag får ha musik hos de ibland? Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ene,
    en annan gymnaseiskola, där du inte är elev kommer svara dig att de ej kan ta in dig och ge dig undervisning (det är en ekonomisk fråga och även en "försäkrings"-fråga). Som elev på din egen skola är du försäkrad.
    En annan gymnasieskola får inte betalt för att ge dig undervisning. Du får givetvis fråga men jag är ganska säker på att du får Nej, det går inte - som svar.
    Det är inte förbjudet för din skola köpa kurser på en annan skola för dig, men det är dyrt och din gymnasieskola måste inte köpa dem, så det blir Nej även på den frågan, är jag rädd.

    Det kan förhoppningsvis finnas ngn sort samarbete mellan olika gymnasieskolor i din stad. Det kan t.ex heta "det gemensamma gymnasiet"... det bör SYV på din skola känna till. Hen kan också fråga rektorn om det. Det är inte alls i alla städer som det finns. Och även om det finns så omfattar det inte alla ämnen/kurser, kan t.ex omfatta ensast språkkurserna... det är väldigt olika i olika delar av Sverige.

    Alltså, prata med personal på din skola: din klassläre/mentor, SYV och du kan även själv fråga rektor på din skola. Du kan t.ex ha som förslag att du inom Individuellt val (2 stycken 100p.kurser) vill ta 2 musikkurser på en annan gymnasieskola. Chansen är liten, men om du inte frågar, då finns det ingen möjlighet att det löser sig. Vi håller tummarna!

    ****
    Mina förslag är:
    Kulturskolan - vet inte i vilken stad du bor, kan därför inte se om det finns kulturskola i din stad;
    Föreningar, intresse-"grupper", självstudier... se om ngn "fri musik- eller teatergrupp" finns i din stad...

    eller att du söker om till gymnasiet - till ES/musik till hösten 2020. Att du lägger in en ansöka till en ny gymnasial utbildning påverkar inte dina nuvarande studier. Det är helt ofarligt att "söka om". Du fortsätter då läsa nu, som vanligt.
    Om du kommer in på en annan utbildning, t.ex på ES/musik, kan du bestämma att stanna kvar på din nuvarande utbildning eller byta till en ny utbildning.

    Info om inriktningen musik på Estetiska programmet: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/ES/musik
    lista på gymnasieskolorna som erbjuder den utbildning: gymnasieGuiden.se/gymnasium-es-musik