Mio
    Hej! Jag heter Mio och går just nu andra året på Rytmus i Stockholm. Jag har inte en autismdiagnos, men en utredning ska påbörjas inom ett halvår enligt BUP. Osäkert om jag kommer få en diagnos, eftersom de inte verkar tro på mina svårigheter, men detta är vad de har sagt i alla fall.

    Skolan är väldigt jobbig för mig, och jag har svårt att förstå instruktionerna samt att jobba i skolan. Skolmiljön gör mig extremt utmattad, då det är rätt små lokaler, väldigt mycket ljud, och väldigt mycket folk överallt. Dessutom har jag flera lärare som inte hjälper mig alls och inte förklarar uppgifter för mig så jag förstår. Vi har haft ett möte med skolans rektor och speciallärare, och de har skickat ut två mejl till alla mina lärare. Jag har dock inte upplevt någon skillnad, och jag känner mig lite uppgiven.

    Jag tycker mycket om att lära mig, men just nu hatar jag varje dag i skolan och är konstant stressad. Jag undrar om någon SYV vet om någon skola som är anpassad för folk med liknande svårigheter och som har en musiklinje. Hittat några, men har inte lyckats få någon klar information om dessa skolor och hur de anpassar skolgången.

    Det är så illa att jag är nära att hoppa av gymnasiet helt, vilket jag verkligen inte vill. Så om någon hade kunnat hjälpa mig hade jag varit väldigt tacksam.

    Med vänliga hälsningar,

    Mio Nowakowski
    • Peter : När fyller du 18 år? Detta frågar jag för att du kanske kan söka till folkhögskolorna snart...
    • Admin Nordiska Musikgymnasiet : Hej Mio! Du kanske ska kolla med en mindre skola som kan erbjuda dig mer individuell omtanke och upplägg?
    • Anna : Prata med kuratorn, är mitt råd.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mio!
    jag förstår att du befinner dig i en svår situation. Det är generellt så att det är många ggr tufft att gå på gymnasiet bl.a för att det är stor skillnad mellan att läsa på grund- och på gymnasieskolan.

    Det finns olika vägar att gå...
    jag vill börja med ett konkret förslag:
    undersök om du kan bli sjukskriven (om du inte redan har gjort det) och pga det läsa på deltid.
    Om du får sjukskrivning - t.ex till att börja med till slutet av den här terminen (eller kanske direkt till slutet av det här läsåret - beroende på vad den sjukskrivande läkaren anser vara lämpligt), har du rätt att läsa på deltid - du deltar då endast i vissa kurser men behåller ditt studiebidrag från CSN. Det går då givetvis längre tid innan du kan ta ut examen, men det kan vara värt det, när det handlar om din hälsa. Att läsa på deltid är bättre än att inte läsa alls.
    Med läkarintyget som sjukskriver på heltid kan du läsa så mycket eller så lite som du orkar. Om du blir sjukskriven på halvtid, t.ex - måste du då läsa på minst halvtid för att behålla rätten till studiebidrag (studiehjälpen) från CSN.
    Det är fördelaktigt för dig att bli sjukskriven på heltid, då kan du läsa så mycket du orkar: välja några kurser som du fortsätter läsa och "hoppar av" andra kurser. Och de dagarna du inte orkar gå i skola alls, så behöver du inte göra det i så fall. För examensbevis behöver du ändå - på sikt - uppfylla alla krav som ställs, men du kan sprida dina studier på längre tid ... t.ex uppnå kraven för exam.bevis på 4 eller 5 år (i stället för 3 år, som det är tänkt att man ska göra).
    Det här är en rimlig och snabb lösning, enligt min åsikt och erfarenhet jag har.
    ***
    På sikt kan du försöka byta till en annan skola, men det blir då troligtvis tidigast från nästa höst, när nästa läsår börjar; att hoppa in i en gymnasial utbildning mitt i läsåret är sällan möjligt och om det blir möjligt är ofta "mindre bra". Det är sällan så att exakt samma kurser läses på olika gymnasieskolor, i samma ordning och i samma takt... men även då är det svårt att hoppa in i en pågående undervisning (svårt både för dig som elev och för lärarna och de övriga elever som i så fall måste anpassa sig till att en ny elev är med, som inte fått den introduktion i början av kurserna som alla andra elever fick...).

    Om rätten till speciella anpassningar
    För att ha rätt till omfattande speciella anpassningar: undervisning individuellt eller i i mycketsmå grupper och extramycket handledningstid, måste du ha "diagnos i handen" (detta för att det är dyrt att göra anpassningar och skolan får ej ngn ersättning för de utgifter som skolan har om det inte går att bifoga bekräftelse på en diagnos..).
    Detsamma brukar gälla även vid antagning till skolorna där all undervisning är anpassad: små grupper, mer personal mm.

    Det är jättebra att du inte vill hoppa av skolan och försöker hitta lösningar. Du har nu klarat av en stor del av utbildningen så kanske du kan hitta inre styrka som hjälper dig att klara av resten av utbildningen också.
    Du skriver om att du har hittat några andra skolor, du kan också leta efter personer som skulle vara till stöd för dig: t.ex en studerande på högskolenivå eller på en folkhögskola som läser musik och kan bli din mentor.