Doktor.Hans

    Hej! Jag har bestämt mig för att läsa engelska 7 på komvux från distans för att höja mitt meritvärde ytterligare. Kursen började den 28:e augusti och ska enligt läraren vara i 20 veckor. Min fråga är när jag kommer att kunna använda mig av min extra meritpoäng. Kommer jag att kunna göra det till nästa ansökan till våren även fast kursen slutar efter antagningsbeskedet? Eller kan man få göra kursen på mindre veckor för att hinna med detta? Vad är ert råd till mig om jag vill söka universitet till våren och kunna använda mig av min merit från engelska 7? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Se information om Viktiga datum på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/#v-rterminen-2024
    Sista kompletteringsdag blir 1 december 2023. Anmälan måste du göra senast 16 oktober 2023 men kan sedan komplettera din ansökan t o m 1 december. Du måste alltså ladda upp alla betygsdokument som du "åberopar" i din ansökan - på din inloggning på www.antagning.se - senast 1 dec 2023.
    Du kan fråga din lärare eller administratör på komvux när är kursslut. Att bara räkna 20 veckor fram från 28 augusti kan man göra men det kanske ligger någon "lovvecka" i mitten av kursen (höstlov...). Hur som helst, är det bättre du får svar om kurstiden av de som vet just när din kurs börjar och slutar och när du kan få betyg.
    Fråga om du kan läsa kursen snabbare är ju mest en fråga om att du kan byta till en kurs som går snabbare och det är en fråga till komvux i din kommun - om de har ledig plats på en sådan kurs som de kan anta dig på.

    Studie- och yrkesvägledare