Sofie
    Hej! Jag undrar vilket datum man kan gå in på gymnasiestudera.se och söka till olika gymnasium?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sofie,
    Var i Sverige bor du? Det är olika datum för olika län och kommuner när ansökan till gymnasiet öppnar.
    Det är inte "först till kvarn" principer utan alla som sökte under ansökningsperioden behandlas på samma sätt. Ansökningsperioden brukar vara ca två månader.
    De exakta datumen när ansökningsperiod börjar och slutar för just din kommun - kan jag ta fram men de måste jag veta var du bor.
    Än så länge kan du titta på olika skolornas presentationer, gå in på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?view=list
    och välj län, kommun och program - så får du fram alla skolor som erbjuder den utbildningen som du är intresserad av.
    Du behöver inte söka på Program, du kan t.ex. bara få fram alla skolor som finns i en viss stad.
    Vet, som sagt, inte var du bor men här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&variant=2&view=list&county= kan du se alla skolor som har Riksrekrytering (elever från hela Sverige kan söka).
    Om du inte vill uppge var i Sverige du bor /vilken kommun/ - kan du fråga SYV på din skola, som garanterat vet tid för ansökningsperiod.

    Mvh
    Anna SYV