Elin
    Hej! som rubriken lyder så undrar jag när ansökningsperioden ligger till yrkeshögskola? Till högskola finns 2 st. på hösten inför vårens utb., och på våren - inför höstens utbildningar men när jag tittar på yrkeshögskoleutbildningar så ser jag många som går att söka "när som" - året om? eller vid lite udda tider. Vad gäller?
    Tack!
    Elin I.
    • : Undrar faktiskt samma sak. Kikar på olika yh och ser att ansökningsperioder ligger "hipp-som happ". :)
    • Anna : Jo, det är faktiskt så att yrkeshögskoleutbildningar kan starta året om, vilken dag som helst, t.ex finns (eller fanns i alla fall förut) start 28 december! :) och ansökningsperioderna kan därför också ligga när som på året - så man får lov att ta och kika på just en yrkeshögskoleutbildning som man är intresserad av - när just den har ansökningsperioder!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    det stämmer att ansökningsperioder till yrkeshögskoleutbildningar kan ligga "när som" under året. Detta beror på flera olika saker: för det första, så kan en start på en yrkeshögskoleutbildning ligga t.ex 27 oktober, 30 november eller 1 december eller t o m 23 december, alltså på rätt så ovanliga datum för utbildningsstarter.
    För det andra, så kan yrkeshögskoleutbildning ta emot ansökningar fram till utbildningsstart eller t o m i några veckor in på utbildningen och det behöver inte betyda att utbildningen är "mindre populär" och därför finns tomma/lediga platser utan det kan mycket väl bero på att MYH, Myndighet för yrkeshögskola, kan besluta om att utöka antal platser på utbildningen och då kan man "helt plötsligt" ta in fler p g a nu finns det fler utbildningsplatser.
    Se gärna några exempel på yh-utbildningar som börja under hösten 2020:
    yh med bl a start i slutet på okt 2020 - eeot/optimering-av-hallbara-energisystem
    yh med start i dec 2020 - utbildning/teknikhogskolan/distributionselektriker
    utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik