Waseemassaf11

    Hej Jag läser Engelska 6 på Hermods-distans nu, och kursen slutar 6 september.. vissa universitet är öppna för sen anmälan nu.. då jag är inte behörig till dem utan Engelska 6. Om jag klarar min kurs den 6 september.. kan jag söka till någon utbildning då? Det själva frågan är: När slutar ''sena'' anmälningsperioden till högskolor och universitet i Sverige? Är det möjligt att bli antagen efter 28 augusti?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    har du gymnasieexamen från utlandet och kompletterar med vissa kurser t.ex Engelska 6? eller har du yrkesexamen från gymnasiet utan eng6, eller saknar du gymnasieexamen? Om du saknar gymnasieexamen, då måste du först få ut ett dokument som heter EXAMENSBEVIS och det kan ta tid. Att din kurs i engelska 6 slutar den 6 september betyder inte att du inom bara några få dagar efter det hinner få ut examensbevis från komvux. Det kan dröja till minst slutet av september och kanske t o m ännu längre tid innan du har Examensbevis "i handen". Många komvux kräver att alla kurser är avslutade och betygsatta minst 3 veckor innan komvux kan slutföra utfärdandet av examensbeviset.
    Vad gäller när "sen anmälan" till svenska universitetsutbildningar avslutas, så tror jag inte det finns något gemensamt datum utan min uppfattning är den att så fort sen anmälan öppnar så börjar man anta de behöriga som sökte sent och när utbildningen är full, då tar man inte några fler (för att platserna är slut) men vi på FRåGA SYV jobbar inte direkt med administration kring antagning till någon utbildning så du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Waseemassaf11 : Hej
    • Waseemassaf11 : Jag har ju examenbevis från gymnasiet och jag har kompletterat några andra kurser.. de sa till mig att mitt betyg automatiskt går till antagning.se... och på så sätt blir gymnasieexamen klart. Stämmer det? För nu jag har lagt upp först mitt gymnasiebevis på antagning.se som ett odf med kurser som jag fick F på. Sen när jag pluggade i komvux så kom varje kurs automatiskt till antagning.se utan att jag gör något. Och engelska 6 nu (som jag fick F på i gymnasiet) kommer att visas samma sak som andra kurserna.. stämmer det? För det var det de sade till mig. Men du menar att jag hinner inte ansöka till nån högskola om jag slutar min kurs i september va?
    • Milla : Vilket program läste du på gymnasiet? Det är viktigt att veta för att kunna ge dig rätt svar på din fråga.
    • Waseemassaf11 : Naturvetenskap
    • Milla :

      Om du på gymnasiet läste på Naturvetenskapsprogrammet, då kunde du ej ha fått ut Examensbevis (det är helt omöjligt). Läs kraven för gymnasieexamen på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen I examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram måste bl a godkänt betyg i Engelska 6 ingå. Du måste ha fått Studiebevis (eller kanska Gymnasieintyg...) se vad som står som Rubrik/överskrift på det dokumentet du fick i handen när du slutade på gymnasiet. Och utan examensbevis är du obehörig till alla svenska utbildningar på högskolor och universitet. Du kan ta ut examensbevis från komvux. Du måste Ansöka om att få ut examensbevis från komvux. Du ansöker hos komvux i den kommunen där du är folkbokförd. I examensbevis från komvux kommer inte betyget i Idrott-och-hälsa 1 ingå. Examensbevis från komvux innehåller 2400poäng (av dem 100poäng gymnasiearbete eller komvuxarbete). Du måste först få godkänt betyg i engelska 6 innan komvux kan ta ställning till hur ditt examensbevis kommer bli utformat/sammansatt. Det är inte omöjligt att du kan få ut ditt examensbevis från komvux redan innan slutet på september (om din kurs i eng6 slutar den 6 september) men det kan ta längre tid än så... . Du kan söka läsa fler kurser på komvux och få in de nya kurserna i ditt examensbevis. Du kan även ta in prövningskurserna in i ditt examensbevis från komvux. Du kan utnyttja situationen nu, när du ännu inte har examensbevis, och passa på läsa fler kurser i ämnena där du kan få höga betyg, helst A och ta in de nya kurserna i stället för de du läste på gymnasiet och i vilka du har lägre betyg. På så sätt kan du höja ditt meritvärde ganska mycket. Efter det att du tagit ut examensbevis från komvux, så blir det mycket svårare att påverka ditt meritvärde.

    Läs alla kommentarer