Lovisa
    Hejsan!
    Jag undrar vilka datum det är man väljer inriktning på gymnasiet? Vad jag vet brukar man göra det i början på vårterminen, första året. Men när jag söker efter datum får jag inte fram något svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa;

    när du skriver "väljer inriktning på gymnasiet" så skriver du inte Vilket program din fråga gäller ... men VO har t.ex inga inriktningar och på ES & HV läser man inriktning från början, från år1 - så det är olika för olika Gymnasieprogram... och på vissa program kan skolan bestämma att någon inriktningskurs läses redan i år1 eller från vårterminen i år1 och då måste man välja inriktning redan innan vårterminen i år1 börjar.
    På de flesta gymnasieprogram läser man, dock, inriktning från år2 och den aktuella gymnasieskolan bestämmer när & på vilket sätt de vill få in Önskemål om inriktning (det kan inte alltid garanteras att alla elever ska gå precis den inriktning de önskar) - t.ex om 70% väljer en inriktning och 30% - en annan så kan ju inte skolan ha så många fler i gruppen som läser inriktningskurserna på en inriktning, jämfört med en annan (det kan ju inte bli en klass med 45 elever i den...) - så blir då lösningen att antingen "skippa" den inriktningen som färre väljer och alla ska läsa den inirktningen som majoriteten valde eller så får några "tvingas byta" inriktning... Alltså, om man "väljer" inriktning inför år2 så bestämmer skolan om vilka datum som gäller och sedan ska man också tänka på att det ej kan till 100% garanteras att du ska få läsa just den inriktning som du önskar läsa. Det som ökar sannolikhet att just du ska få läsa den inriktning som du önskar att läsa: - lämna in önskemål i tid; ha god närvaro och goda studieresultat.