Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32202 frågor besvarade.
Någon som har tips för gymnasiearbete för inriktning teknikvetenskap?
4Poäng
Nora
Jag går Teknik teknik andra året nu men har hört lite att vi kanske måste bestämma vad vi ska göra för gymnasiearbete redan den här terminen. Vet inte om detta är sant men en lärare sa något liknande.
I vilket fall så vet jag inte vad jag ska göra, vi får göra ett UF-företag som gymnasiearbete om vi vill - det skulle vara kul. Men det är så svårt att koppla till matten och fysiken som är mer fokus på inriktningen.
När jag kollade på skolverkets hemsida så hade de bara exempel på arbeten för de andra inriktningarna på teknikprogrammet, lite underligt.
Bra Nora att du är ute i god tid och funderar redan nu på temat för Gymnasiearbete som du ska göra nästa år.
Bra att du kollade på Skolverkets hemsida - där är det, så vitt jag minns, finns två exempel på Gymnasiearbete på två olika inriktningar på Teknikprogrammet, men det är bara exempel. Kika på dem i alla fall, även om det är "fel inriktning", det är ju ändå "rätt program". :)
Ett tips är att du även kikar lite extra i läroböckerna i "de tekniska ämnena" som du läser nu, och hittar ngt. som du tycker är värt att utforska lite mer eller sammanställa - det kanske finns olika teorier om ngt. tekniskt fenomen och ingen vet kanske riktigt vad som är rätt, men du kan presentera alla dem och säga vad du tycker är rätt och varför. Dina lärare kan också ge bra tips, har du frågat dem.
Jag tycker att det skulle vara intressant att "gissa" vem nästa Nobelpristagare i Fysik eller Matematik blir. Om du berättar om de forskare som du tror kan få Nobelpriset nästa gång och argmenterar för varför du tycker deras forskning är värd Nobelpriset - är det ett gymnasiearbete som jag personligen skulle vilja läsa.
Ett annat förslag är om du utforskar skillnaden mellan "Kemisk fysik" och "Fysisk kemi" som är två naturvetenskapliga inriktningar. Fråga inte mig vad skillnaden är, för jag vet inte alls... :) Eller om du hittar några andra "närliggande" områden inom Fysik, Kemi eller Matematik och förklarar vad likheter och skillnader är.
Ännu ett förslag är att du berättar vad du vill uppfinna - någon produkt (teknisk "manik") och varför den behövs och hur man ska gå tillväga för att uppfinna den.
Flera förslag:
a) få fram vad det är man inte läser inom Fysik, Kemi och/eller Matte på gymnasiet men borde läsa. Uppfinn en ny gymnasiekurs: skriv mål, betygskriterier och innehåll för den kursen, hitta på namn och bedöm om det är en 50 poängskurs eller 100 eller 150 poängskurs (dvs hur många undervisningstimmar krävs för att klara den "framtida" teknikkursen). Dagens gymnasiekurser är de flesta på 100 poäng men fysik 1a är på 150 poäng;
b) berätta om de existerande teorier om hur Universum kommer att utvecklas och "avslutas" - när blir det slut och vad kommer att finnas kvar. Det finns idag flera olika teorier - och du skulle kunna presentera alla dem och förklara vilken du tror är rätt och varför du tror det. Om du har något annat förslag (egen teori) på hur det kommer att gå - är det i så fall ännu bättre;
c) beräkna hur stor sannolikheten är att det finns liv i Universum (förutom på Jorden, förstås :) och hur stor sannolikhet är att mänskligheten kommer att träffa andra tänkande varelser från andra planeter - teorier kring det (redovisa dem, välja den du tror på mest och förklara varför du tror på den teorin) och återigen - om du har en egen teori och kan argumentera varför du tror du har mer rätt i det du påstår - är det ännu mycket bättre.
SYV är inte lärare och kan inte bestämma vad ditt gymnasiearbete ska handla om.
Du måste få temat godkänt av din handledare (på förhand, innan du börjar skriva). Du kan också skriva Gymnasiearbete i grupp men bedömning kommer ändå göras för varje elev separat (man kan inte bli godkänd i grupp).
Hoppas något av mina förslag blir till hjälp för dig på något sätt, kanske får du en egen idé utifrån ett av mina förslag!
Hejsan! jag vill ge dig tips angående tema för GA, gymnasiearbete.
Mitt tips går ut på att undersöka möjlighet att samverka med något företag (förslagsvis - ett lokalt företag), dvs att du gör ett riktigt, men inte alltför stort, konkretprojekt där du löser ett problem eller bidrar till att lösa ett problem (så lägger normalt en skola inom Teknikcollege upp gymnasiearbeten). Vad Gymnasiearbete kan handla om i så fall? GA (gymnasiearbete) kan t.ex handla om att optimera mindre produktionsflöden, Cad-rita/konstruera... eller ngt annat som företaget har behov av att genomföra, förbättra eller undersöka möjligheter kring.
Rent konkret så bör du ta kontakt med några företag (t.ex skicka epost till dem, där du presenterar dig och förklarar att du vill genomföra ditt gymnasiearbete genom att hjälpa dem att lösa ett konkret problem), sedan får du se vad de svarar. Om du får positiva svar från flera olika företag, boka Studiebesök till alla dem och efter det kan du bestämma vilket av de företagen som du vill samarbeta med kring ditt gymnasiearbete.
Lycka till med ditt gymnasiearbete och med dina övriga studier!
ANNA
Frågor och svar taggade med '16 bästa betyg' (3 st.)
Jag ska snart börja nian. I åttan läste jag sammanlagt 18 ämnen (inklusive modernt språk och modersmål). Jag vet att betyget i modernt språk läggs till, till de 16 bästa betygen. Jag har ett bättre betyg i modersmål än musik. Kan jag då ersätta mitt musikbetyg till modersmåls betyget (och räkna...
Mikael: :
Ja, det borde gå bra att göra som du önskar i din fråga. Kika också gärna på gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvärde/betygspoäng
Hej, jag undrar om vad som gäller om en elev i grundskolan inte läser ett modernt språk men får godkänt betyg i sitt modersmål, kan man räkna elevens merit /betygspoäng/ på 17 betyg i stället för på 16 betyg?
Anna: :
Hej Jelena!
Det är enbart betyget i Moderna språk som läses inom ramens för språkval som får räknas in som det 17-de ämne i elevens... Läs hela svaret
Hej! Funderar över om en elev på grundskolan som har läst 16 kurser (ej moderna språk) men som har en struken kurs -. Alltså ej godkänd eller icke godkänd. Hur räknar man ut elevens meritvärde då? Eftersom man ska räka med de 16 bästa betygen men i en kurs finns ju inget betyg.
Milla : :
Hej Maria!
I ett sådant fall räknar med 15 betyg, alla de betygen som finns.
I detta fallet blir resultat detsamma om eleven har F i den 16-de kursen eller inte har något betyg alls.
Betyget F ger "noll" betygspoäng, därför... Läs hela svaret