Anita
    Hej! Jag ska gå på estetik&media snart, och då står det att jag ska ska läsa matte b, men det står bara att jag ska läsa matte i år 1, har man nationella på våren då? Och om man inte skulle klara kursen kan man läsa om det i 2;an?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Anita, det är läraren i samråd med rektor som bestämmer om eleven bör gå om en kurs eller om det är en del av kursen som eleven bör tenta av samt om stödundervisning behövs i ämnet. Nationella provet i matte INGÅR som en del i lärarens bedömning, dvs betyg i kursen behöver inte vara detsamma som provresultat. Jag råder dig be läraren om feedback med jämna mellanrum och om det kommer fram att risken finns att du kan bli underkänd, be om att få stödundervisning av speciallärare, fråga också om skolan har "mattestugan" eller läxhjälp. Hälsningar Julia SYV