K
    Hej!

    Min fråga är så här vad händer om man får F i svenska nationella läsförståelsen och skriftliga alltså kommer det att påverka själva betyget?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej K,

    det är läraren som sätter betyg. Läraren sätter betyget på Hela Kursen. Men det är de kunskaper eleven har Mot slutet av kursen, Bestående kunskaper - som eleven tar med sig vidare till nästa läsår och vidare in i högre studier och arbetslivet, som spelar roll.

    Nationella provet är Standartiserat; dvs alla skriver samma prov och det är därför lätt att jämföra elevernas kunskaper mot mål som Skolverket beskriver på sin hemsida.

    Så, mitt svar blir att Ja, resultat av nationella provet har stor påverkan på betyget. Men det är inte SYV som har kunskaper i betygssättningen, utan det är lärarna.

    Bäst är det att fråga sin lärare.

    Bästa hälsningar

    SYV