Jo

    Hej Jag ska välja gymnasium nästa år och vill gå på juristprogrammet senare efter gymnasiet. Jag är bättre på SO-ämnena än NO/matte-ämnena så samhällslinjen skulle va bättre för mig än naturlinjen i gymnasium. Jag har A i so ämnena, men C i matte. Jag undrar om universiteten tar in hellre naturelever än samelever när dem ska välja studenter för juristprogrammet? Är det lättare att komma in om man har läst natur än sam? Skulle betyda jättemycket om jag kunde få svar på detta så fort som möjligt. Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jo,
    det spelar ingen roll om du läser på naturvetenskapsprogrammet, på samhällsvet-, på ekonomi eller på ett yrkesprogram... du kan i alla de fallen komma in på juristprogrammet på högskolenivå.

    Vill man i Sverige bli advokat, måste man komma in på juristprogrammet; behörighet är Grundläggande + godkända betyg i Samhällsvetenskap 1b och Historia 1b. Jag skulle i första hand rekommendera inriktning juridik på Ekonomiprogrammet, men samhällsprogrammet eller ngt annat program går också bra.
    Du konkurrerar om plats på juristprogrammet på högskola/universitet med en Siffra (Meritvärde). Meritvärde är summan av Jämförelsetalet + de eventuella meritpoängen; har man inga meritpoäng är jämförelsetal (snittbetyget) = meritvärde. På vilket program man läste syns inte i meritvärdet.
    Varför rekommenderar jag i så fall EK/juridik? Jo, mest för att du i så fall kan prova-på juridiska studier redan på gymnasiet; då kan du bättre veta om juridik är "ngt för dig" och så blir det något lättare att börja läsa på juristprogrammet om du har viss juridisk förkunskap från gymnasiet.

    Om yrket Advokat - framtid.se/yrke/advokat

    Hälsningar
    Mikael