Julia SYV på FrågaSYV

    Hej A,
    menar du att du undrar angående vad IB-gymnasial utbildning motsvarar i "svenska mått", alltså om den motsvarar Naturvetenskapsprogrammet eller undrar du någonting annat?
    ****
    På IB läser man minst lika mycket naturvetenskapliga ämnen som på Naturvetenskapsprogrammet.

    Länktips
    gymnasieguiden.se/reportage/grattis-till-ib.

    Vänligen
    Julia syv

    • A : Ja, jag menar: vad motsvarar ib programmet i svensk mått
    • Julia : IB-programmet är en Internationell utbildning som förbereder inför studier på högskolor-universitet i Sverige och Utomlands. Det är inte helt lätt att göra direkta gemförelser. Men om man klarar IB-studier med godkända resultat och får ut IB-diplom, blir man behörig till studier på universitet i många länder (däribland även i Sverige) och vill man bli behörig till ex. läkar- eller tandläkarprogrammet, så blir man det (i fall man får godkända betyg) även på IB-programmet.