Eleonor
    Hej,
    Jag är en tjej som inte är helt överförtjust i att plugga mycket, jag brukar oftast kunna det de första fyra månaderna när skolan precis har börjat men når sen en gräns där jag bara inte orkar mer och min fysisk och mentala styrka kring det bara "ger upp". Jag har rätt okej betyg kring 260 som jag tror jag kommer kunna höja rejält till skolavslutningen (om jag orkar vill säga).
    Hittills har jag bara haft NA-programmet som enda alternativet för mig eftersom det är det man kommer längst på och det säkraste. Jag har valt det också för att jag gillar matte och hatar de flesta SO-ämnena. Men för inte så länge sen slog det mig att det inte är det lättaste programmet direkt och att det kommer krävas att jag faktiskt pluggar mycket. Jag är dessutom en sån person som efter att jag har ansträngt mig mycket måste lägga mig och vila tills jag är uppladdad och därför inte kan ägna mig åt mina intressen (musik).
    Jag är nu väldigt osäker kring vad jag egentligen vill gå.. jag vill komma så långt som möjligt och lära mig så mycket som möjligt men jag gillar inte att plugga och kan inte ta något estetiskt för all konkurrens och då det inte ger tillräcklig behörighet till vissa utbildningar jag är intresserad av...
    Min SYV är aldrig i skolan så det finns ingen att fråga heller om det här...

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, detta bör du ju fundera på ordentligt eftersom du verkar vara så inställd på Natur som kräver en hel del engagemang i studierna. Dock verkar du ju ändå ha kapaciteten till att plugga - 260 poäng får man ju inte av att ligga i soffan och inte göra någonting!

    Kanske skulle det vara bra om du skaffade dig en realistisk bild av programmet via t.ex. en provdag på skolan du är intresserad av. Då får du ju känna på tempot under en dag, prata med elever som går där och sedan göra dig en uppfattning om det kommer funka.

    Att ha en bra studieplanering och hålla den är också bra om man ska börja på ett högskoleförberedande program. Lära sig en bra studieteknik och träna på den.

    /Lena, Syv