Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, jag tror du med "natur" menar Naturvetenskapsprogrammet (för att annars kan man mena Naturbruksprogrammet, som också förkortas ofta med "natur" eller "naturbruk"). NA är ett av de Högskoleförberedande programmen och tanken är att man i första hand ska, efter gymnasiet söka studier på högskolor-universitet eller kanske på en yrkeshögskola eller inom KKU, konst och kulturutbildningar och i så fall kan det vara smart att välja läsa natur-estet-bild om man är intresserad av studier på eftergymnasial nivå inom estetiska ämnen eller om man bara älskar bild-och-formgivning och vill på gymnasiet läsa både de naturvetenskapliga ämnen men samtidigt också estetiska ämnen, t.ex Bild.
    Det är ju inte så att många börjar jobba direkt efter naturvetenskapsprogrammet, utan de flesta söker vidarestudier. Så, inga speciella yrken kan man "peka på" som man kan börja jobba inom just efter NA/estet-bild.
    Om man ej läser fysik2, kemi2, biollogi 2 och matte 4 som är obligatoriska kurser på inriktningen NA/naturvetenskap, utan läser i stället estetiska kurser, blir man inte behörig till läkarprogrammet, veterinär-, marinbiolog, tandläkare eller civilingenjör... för att man har då inte läst de kurser som ger särskild behörighet till just de högskoleutbildningar.
    Så, man får ta och fundera - vill man bli behörig till t.ex läkarprogrammet, då får man kanske läsa det vanliga NA-programmet och om man då vill läsa bild också så kanske, om man har tur, kan man välja bild-kurserna inom Individuellt val, som är max 200p.
    Titta gärna på vilka kurser som just den speciella utbildningen (gissar på att det är Särskild variant på NA som du frågar om)erbjuder; tänk på att tiden räcker nog inte till att läsa både fullständig naturvetenskaplig behörighet och också många estetiska kurser samtidigt; orken och energin är inte obegränsade... så man får kanske välja.
    Blir man på gymnasiet inte behörig till "sin" högskoleutbildning, kan man i allra de flesta fallen komplettera efter gymnasiet i så fall.
    Mvh
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare