Emilie

    Hej! Ska försöka att hålla detta kort... För mig är det nu dags att ansöka till ett gymnasium, men jag känner mig verkligen inte säker på vad jag ska välja. Har varit inställd den senaste tiden på att jag ska gå Natur då jag är intresserad av NO-ämnena och tycker matte är helt ok. Det som oroar mig är att jag förmodligen kommer att få 3 väldigt stressiga år väntades och jag är även rädd att jag kommer tappa en del av min studiemotivation även då jag nu är väldigt motiverad i skolan.

    Har 285 i merit och vill förmodligen jobba med någonting inom natur eller rymden i framtiden. Det finns ett antal saker som får mig att tveka lite... För det första så är jag väldigt intresserad av engelska (har A nu) och vill verkligen ha det som en del av mitt jobb i framtiden/flytta till ett engelskttalande land. Finns det några mer efterfrågade jobb i engelsktalande länder som typ England/Australien/Nya Zeeland?

    Mitt största problem med Natur är att jag är rädd för att i slutändan ge upp då jag vet att det kommer bli jobbigt och jag vill "ha ett liv utanför gymnasiet" om man nu kan säga så. Bredvid att jag gillar No-ämnena så skulle jag ändå säga att jag har en ganska stark kreativ sida. Har ett tag försökt komma på sätt att slippa gå en stressig skolgång och funderat på linjer så som sam-media, och estet-teater samt estet-musik. Är orolig med tanke på hur rörigt mitt gymnasieval ser ut och min syv på skolan är för tillfället väldigt upptagen med andra elever.

    Om jag väljer någon av de mer kreativa linjerna så får jag yttrycka mig mer och skulle nog lära känna mig själv bättre.Tror också att jag skulle få mer fritid. Det känns däremot mer säkert att satsa på Natur då jag inte väljer Natur "bara för att" utan då intresserar mig för ämnet och naturen i sig. Är natur en bra linje för mig som är lite osäker på framtiden? Vet att jag förmodligen kan få jobb inom många andra yrken också utomlands och inte bara naturvetenskap, men vet inte om jag bör satsa på just Natur eller någonting roligare fast som jag är mer osäker på när det gäller jobb i framtiden?

    Kan Samhäll-beteende inriktning ledarskapsprofil vara något för mig då det är brett? Det är mer idrott och kanske skulle det vara ett bra alternativ? Dock blir det inte lika mycket no...

    Förlåt för den väldigt långa texten! Känner mig väldigt förvirrad och tänker på gymnasievalet lite för mycket. Blir mer och mer osäker under tiden som jag skrivit detta och tror att min hjärna tar detta en aning för mycket som på "liv och död"... Tack för svar, hoppas någon har tips!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilie,
    det är inte alls ovanligt att vara osäker inför gymnasievalet. Det är ett stort och viktigt val som ska göras när du är fortfarande mycket ung, växer och mognar för varje dag; du träffar nya människor, läser nya böcker och kan få helt andra tankar och ideér inför framtiden - typ "imorgon", jämfört med idag.
    Jag eller någon annan, som inte alls känner dig, kan inte säga "välj det här programmet, så blir det rätt", - för att vi kan inte veta det. Kanske till och med du själv inte kan veta det....
    Du kan vänta till sista dagen i Omvalsperioden, som ligger senare på våren, för att definitivt bestämma dig, men även om du då är säker på ditt val kan du senare /under sommaren/ komma fram till att du vill någonting helt annat (sådant händer).
    ****
    Det som är bra:
    - många kurser är exakt samma på de olika programmen på gymnasiet, ex. läser alla elever svenska, engelska, matematik, idrott, historia och samhällskunskap.
    - det går att komplettera efter gymnasiet.
    - det går också att söka om till nästa läsår och i så fall gå om år 1 på ett annat program.

    Konkreta tips som förhoppningsvis blir till hjälp: boka "skuggning" på några olika program på gymnasiet (då kan du bli "gymnasieelev för en dag" och kan känna på hur det är att gå på just den utbildningen); läs på om flera olika program och gymnasieskolor, gå på så många Öppna hus och andra gymnasievals-event som du hinner.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA