Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det tar lika lång tid att läsa kemi 1 + biologi 1 som att läsa Naturkunskap 1b + sedan 2 (eller Nk1a1, sedan 1a2 och sedan 2) och vilka kurser du väljer att söka läsa på komvux beror på om du vill, samtidigt som du uppnår nödvändig behörighet, även få med dig djupare/högre kunskap på naturvetenskapligt område eller om du vill hellre få högre meritvärde (för att lättare konkurrera in dig på ssk-programmet).
    Jag vet inte om du i ditt examensbevis från gymnasiet har t.ex kemi1 och biologi1 (eller en av de kurserna) med betyget F) eller om du saknar de kurser i ditt examensbevis. Det är två olika situationer... Om du har kemi 1 och/eller biologi1 med betyget F i ditt examensbevis, då höjer du ditt meritvärde ganska mycket om du får godkänt betyg i den kursen (eller de kurserna) som ingår i ditt examensbevis med F.
    Om du ej har kemi 1 och/eller biologi1 i ditt examensbevis och vill få så högt meritvärde som möjligt (för att lättare vinna i konkurrensen om utb.plats på ssk-programmet) då vinner du på att läsa Naturkunskap 1b och sedan 2 (saken är den att kursen Nk2 innehåller delar av kurserna fysik1a, kemi1 och biologi 1). Fysik-delen kan du redan (framgår av din fråga), då behöver du endast lära dig en del (cirka en tredje del) av innehåll i kurserna kemi1 och biologi1 (i stället för hela kurser); det är ganska stor sannolikhet att du kan få högre betyg i Nk2-kursen än i kurserna kemi1 och biologi1.
    Om du får godkänt betyg i nk2 blir du (vad gäller naturkunskap) behörig till ssk-programmet och det betyget, alltså i nk2, kommer räknas in i ditt snitt/jämförelsetal.
    Om du i stället satsar på kemi1 och biologi1, kommer båda de kursernas betyg räknas in. Kan du få betyget A i båda de kurserna, då är det mer fördelaktigt för dig... för att du får fler poäng betygsatta med högsta betyget, som ska räknas in.
    Vad gäller förkunskap inför ssk-programmet, så räcker det att få betyget E i nk2-kursen men du blir mer/bättre förberedd inför studier på ssk-programmet om du läser kemi1 och biologi1.
    Alltså, behörig till ssk-programmet, blir du i båda fallen och det tar lita lång tid - i båda "varianterna" behöver du läsa 200 gymnasiala poäng (som tar 10 veckor om man läser på heltid).

    Studie- och yrkesvägledare