Hazal

    Hej! Jag har ett gymnasieexamen men jag har inte läst kursen naturkunskap 2. Och nu vill jag läsa upp den för att kunna söka till andra utbildningar som sjuksköterska. Kan jag göra det eller inte?

    • Liselotte : Vilken utbildning läste du på gymnasiet? Om det är Vård- och omsorg eller Naturbruk eller Naturvetenskapsprogrammet - kan det hända att du genom ersättningskurserna har behörighet vad gäller Nk2.
    • : Det var ekonomi linjen jag läste på.
    • Anna : I så fall behöver du läsa eller göra prövning i naturkunskap 2; sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd - om du vill läsa kursen. Om du kan skaffa dig kunskaper på egen hand, kan du i hela Sverige leta efter var du kan göra prövning.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hazal,

    det finns flera olika "ersättningsmöjligheter" för Naturkunskap 2; men om du på gymnasiet läste andra utbildningar än inom Vård- & omsorg; Naturbruk eller Naturvetenskap - då måste du läsa just Naturkunskap 2 och få godkänt betyg i den kursen, om du vill bli behörig till t.ex sjuksköterskeprogrammet. Sök i så fall läsa nk2 på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Mvh

    L.

    Liselotte