Hej Donna!

    Biomedicinsk analytiker (ibland förkortas till "BMA") - är en högskoleutbildning, som kräver följande särskild behörighet: godkända betyg i Biologi 2, Fysik 1a (eller i två mindre kurser 1b1 och 1b2), Kemi 2 samt Matematik 3.

    Du behöver, alltså läsa just Biologi, Fysik, Kemi och Matte 3 (det räcker inte med att du läser Naturkunskap 2).

    Naturkunskap 2 innehåller annars delar av Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1. Det fungerar "omvänt", dvs i fall en utbildning kräver Naturunskap 2 och man har redan godkända betyg i Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1 - då behöver man inte läsa Naturkunskap 2. Men i fall fysik, kemi & biologi krävs för behörighet, kan inte det ersättas av Naturkunskap 2.

    Samhällsvetenskapsprogrammet läser man inte Fysik, Kemi eller biologi. Man läser matte 1b och 2b på SA. Du behöver i så fall lägga till Matte 3b, Fysik 1a, Kemi 1 och 2 samt Biologi 1 och 2.

    Om vi tittar i Programplanen för Samhällsvet.programmet ser vi att man får läsa inom Programfördjupningen: Biologi 1 och Matte 3b.

    Kemi får ej läsas som Programfördjupande på SA och inte Fysik heller. Du behöver läsa 450 poäng och det ryms bara 200 poäng inom Individuellt val.

    För att kunna bli behörig till BMA, skulle du på SA behöva läsa 150 poäng utökat (det motsvarar 7.5 veckor studier på heltid). Att läsa utökat är inte din rättighet. Rektor kan bevilja läsa utökat program, men vi rekommenderar inte satsa på det i första hand. Det kan vara rätt lösning för viss elever. Men det förekommer också att eleverna ångrar att de ansökte om att få läsa utökat.

    Läser man "utökat", läser man på mer än heltid. Det kan lätt bli påfrestande, man kan känna att man inte hinner med allt man vill och behöver göra. Betyg i andra kurser kan också bli lidande. Man kan uppleva sig stressad och i värsta fall riskerar man bli utbränd.

    Blir man på gymnasiet inte behörig till en viss eftergymnasial utbildning, kan man komplettera på Komvux - genom studier eller genom självstudier och efterföljande prövningar.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Tack, jag förstår! Alltså blir den enklaste vägen för mig att gå natur/Sam?
    • Anna : Om du vill bli behörig och kunna söka till BMA direkt efter gymnasiet - så är Naturvetenskapsprogrammet mer passande. På Inriktningen "samhälle" på NA läser du inte Biologi 2 och Kemi 2 och de kurser behöver du för behörighet. Se i så fall till att lägga till Biologi 2 & Kemi 2 - inom programfördjupningen eller inom Individuellt val.