Kskdk

    Hej! Jag går handel och administrationsprogrammet. Jag undrar om du tror att det skulle finnas en möjlighet till att man kan byta ut NakNak1a1 till 1b och sedan lägga till NakNak2 som individuellt val? Jag insett att jag behöver det till min utbildning. Jag har nu läst både Ma1a och MA2a pararellt med varandra, så undrar om man kanske skulle kunna göra liknande med naturkunskapen? Och en sista fråga. Vet du hur man val kan max kan göra, 3:an HA.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du har godkänt betyg i naturkunskap 1a1, läser du sedan 1a2 och sedan 2. Om din gymnasieskola kan ge dig möjlighet att läsa de kurserna måste du fråga på din skola.
    Ang valbara kurser så är det på varje skola som en kort lista på möjliga val sätts ihop och det är just från den listan eleverna kan välja - detta pga lärarbrist och ekonomiska villkor: det krävs att rätt många elever läser samma kurs samt att schemat kommer annars inte ”gå ihop”.
    Du kan i gymnasieprogram/HA/programplan/Programplan_HA.pdf

    se en lista på vilka kurser som på ditt program Får läsas som programfördjupning men det är bara om du är allmänt nyfiken för att i praktiken kan du ändå endast välja av det som din skola kan erbjuda.
     Du frågar - om jag förstår dig rätt - Hur många kurser som på HA får väljas inför årskurs 3, men svaret beror på hur många valbara poäng som du redan har "förbrukat" och hur stora kurserna är: en 100 p kurs är dubbelt så stor som en 50 p kurs; så en elev kanske väljer 50 p kurserna och då ryms det fyra stycken inom 200p, och en annan elev väljer en 200poängskurs; så ska de båda läsa lika många timmar men den förste läser fyra kurser och den andre - en kurs.
    Vill du läsa på mer än heltid, prata med SYV på din skola som borde kunna ansöka om det hos rektorn eller så svarar hen att ingen på just den skolan ska få läsa på mer än heltid pga rektorn på förhand har så bestämt.

    Studie- och yrkesvägledare