Eve

    Finns det ett gymnasium i Skåne där jag kan kombinera den naturvetenskapliga linjen med hästar och ridning?

    • Milla : varför vill du hitta en sådan utbildning? Kanske för att direkt efter gymnasiet vara behörig till t.ex veterinärprogrammet? Jag ska i mitt svar förklara varför jag ställer den frågan.
    • Eve : Jag har hållit på med hästar i hela mitt liv och vill ha det som en del av vardagen, samtidigt som jag vill läsa naturvetenskap på gymnasiet och så är jag dessutom bli veterinär. Ja bor i Skåne och hittade några gymnasieskolor som erbjöd det och tror att det verkligen skulle passa mig, men dem var för långt bort, utanför Skåne. Så ja undrade om det fanns några i Skåne också som ja skulle kunna gå på
    • Milla : Läs gärna mitt SVAR nedan. I mitt svar avråder jag från att på NB läsa in hela den naturvetenskapliga behörigheten.
    • Milla :

      I Skåne är det 11 gymnasieskolor som erbjuder NB-Hälshållning: de här skolorna: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?Hästhållning och enligt den information jag har tillgång till erbjuder Bollerup-naturbruksgymnasium Hästhållnings-utbildning med Naturvetenskapliga kurser (men jag avråder från att läsa hela den naturvet.behörigheten... jag förklarade varför i mitt svar). Du kan se information om skolan på Gymnasieguiden.se/gymnasium/bollerup-naturbruksgymnasium

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Det finns ett antal gymnasieskolor som erbjuder "naturvetenskapsprofil" på NB, naturbruksprogrammet. "Problemet" är bara att i fall man vill bli behörig till svenska universitetsutbildningar som leder till yrken som Veterinär, Läkare, Tandläkare, Marinbiolog eller Civilingenjör, så krävs det ganska hög naturvetenskaplig behörighet och då måste eleven på NB läsa på mycket mer än heltid och kanske t o m på mer än 150% av heltidsstudier under alla sina tre år på gymnasiet. Detta innebär att eleven bör lägga cirka 60 timmar i veckan på sina studier under tre år, vilket jag anser det vara "ganska orimligt" + om man tittar på antagningsgränserna till t.ex veterinär- och läkarprogrammen på de svenska universiteten, då inser man ganska snabbt att endast alla A-betyg i alla kurser från gymnasiets tre år räcker inte (detta för att antagningsgränserna i betygsgrupperna ligger stadigt på över 20.0 och alla A-betyg ger 20.0). För att att få högre meritvärde behöver man få betygen även i extra-kurserna (de kurser som ger meritpoäng, t.ex engelska 7 som ger 1.0 meritpoäng och moderna språk 3 och 4 som sammanlagt ger 1.5 meritpoäng). Så då är det ännu tre extra-kurser på sammanlagt 300poäng som man ska läsa och försöka få mycket höga betyg även i de kurserna (för att de betygen kommer räknas in i snittbetyget också). Allt detta anser jag som Studievägledare, vara ganska orimligt. I extrema fall (då eleverna är särbegåvade, t.ex har fotografiskt minne och har det väldigt-väldigt lätt för alla ämnen så kanske det skulle gå men vi letade efter någon elev som direkt efter NB skulle komma in på Veterinärprogrammet, utan kompletteringar efter gymnasiet, och hittade inte... Vi frågade på gymnasieskolorna, på veterinärprogrammet på SLU och många studie- och yrkesvägledare på olika ställen; ingen kunde ge oss något exempel på att ngn elev kom in på veterinärprogrammet direkt efter NB, utan att behöva komplettera efter gymnasiet). Om du är superbegåvad och har alla A i alla grundskoleämnen utan att behöva anstränga dig "det minsta", då kanske du kan bli den första som kommer in på veterinärprogrammet direkt efter NB-utbildningen på gymnasiet. Det hjälper också att göra högskoleprovet för då konkurrerar man även i HP-urvalet. Dock kräver det också tid och engagemang att göra högskoleprovet. Utan att man tränar på specifikt högskoleprovet och utan att man är färdig med hela gymnasiet först, är det svårt att uppnå högt resultat på högskoleprovet.
    Sammanlagt, så måste jag vara ärlig och avråda från att på NB läsa hela den naturvetenskapliga behörigheten som inkluderar fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Det som däremot rimligt att på NB bli behörig till utbildningar som leder till yrken som Djursjukskötare, Djurfysioterapeut och utbildningar på yrkeshögskola inom "djur" (t.ex "häst-utbildningar" som kan leda till yrken som Kusk, Hovslagare eller andra "häst-yrken").
    Om du t.ex siktar på yrket veterinär, så kan du gå NB-programmet men planera i så fall att komplettera efter gymnasiet (i minst ett år); på gymnasiet är det bra om du läser svenska 2,3 och engelska 6 och matematik 2a + även matematik 3b. Med godkända betyg i de kurserna + examensbevis från NB blir du behörig till många universitetsutbildningar men inte till veterinärprogrammet, där fysik, kemi och biologi på nivå 2 krävs + även matte 4. Du blir också behörig till naturvetenskapliga basår på universiteten. Har du då högt meritvärde frän gymnasiet och kompletterar på naturvetenskapligt basår på universitetet eller på en folkhögskola, så behåller du ditt höga meritvärde (detta för att betygen från universitet och omdömen från folkhögskola räknas inte ihop med gymnasiala betyg).
    Så, mitt råd är att välja en passande gymnasieskola utan att planera läsa fysik, kemi eller biologi på gymnasiets NB (som är ett yrkesprogram). Men vill du hitta skolorna som erbjuder möjlighet att försöka läsa hela (fullständiga) natur.vet.behörighet så kan vi hjälpa dig med det. Tänk dock på risken att ev.överanstränga dig ("gå in i väggen" på grund av för stor studiebelastning!).
    Jag vet inte varför du vill läsa nat.vet.behörighet på NB... ofta vill eleverna göra det för att de vill utbilda sig till veterinär - kika, om du vill, på yrkespresentationen Veterinär på framtid.se och på några andra yrken, t.ex yrke/djurfysioterapeut

    Studie- och yrkesvägledare