Erika
    Hej!

    Jag funderar på att utbilda mig till sjuksköterska. Dock så saknar jag kursen Naturkunskap b. Hur funkar det med att läsa till den kursen nu när de gjort om kurssystemet? Är det Naturkunskap 2 som jag behöver läsa till då? Och om jag skulle läsa ett naturvetenskapligt basår, skulle det ge mig behörighet till sjuksköterskeutbildningen om jag inte har Naturkunskap 2?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Du skriver inte vilken utbildning på gymnasiet du har betyg ifrån och det kan ha betydelse för att det finns ersättningsmöjligheter för Naturkunskap B (som numera är Naturkunskap 2). Här kan du se vilka ersättningsmöjligheter som finns: http://www.slu.se/sv/utbildning/anmalan-antagning/behorighet-och-urval/ersattningsmojligheter-bi-nk/

    Det kan, alltså, hända att du redan är behörig. Om inte, så är det snabbaste vägen att läsa Naturkunskap 2 som du kan göra på heltid under 5 veckor. Det är betydligt snabbare än att läsa Nat.vet.basår. Du kan t o m söka Sjuksköterska-utb.nu innan 15 april och komplettera med betyg i Naturkunskap 2 innan 15 juni. Du kan mycket väl hinna läsa in kursen innan dess.

    Förutom att läsa på flex eller distans (på halvtid under 10 v. t.ex.), kan du också göra prövning i kursen och skaffa dig betyg den vägen.

    Återkom om ngt. är oklart.
    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Hej igen! Då jag studerade hantverksprogrammet på gymnasiet tror jag inte att så är fallet. Dessvärre svårare att läsa innan sommarn då jag jobbar heltid och min hemkommun inte vill erbjuda mig kursen på distans. Finns det någon annan väg att gå för att läsa Naturkunskap 2 på distans? Och om jag vill göra en prövning, var införskaffar jag mig kurslitteratur?
    • Mikael : Kurslitteratur kan du se om du kan låna på biblioteket. Om du skaffar dig kunskaper genom självstudier kan du göra Prövning. Betyg i prövningen är lika mycket värd som betyg i slutet av kursen som man läste.