Linnea

    Hej! Nu om någon vecka börjar jag läsa ett naturvetenskapligtbasår då jag gick samhäll på gymnasiet och vill plugga till tandläkare. Jag undrar om det spelar någon roll om vilka betyg jag får på basåret eller om det endast ger mig behörighet?

    • Mikael : Är det basår på högskolenivå eller på komvux?
    • : Högskolenivå, ska läsa på Göteborgsuniversitet
    • Mikael : Du måste få Godkända betyg. Det är möjligt att det endast är tvåradig skala: Underkänt och Godkänt men kan finnas ev även Väl godkänt. Betygen från högskolenivå kan Ej räknas ihop med gymnasiala och på så sätt blir ingen påverkan på meritvärde.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, läs gärna information på https://fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Basår kan finnas i olika skolformer.
    Om du läser på högskolenivå (högskola eller universitet) då får du inte gymnasiala betyg, utan får betygen i kurser som ingår i "för-utbildningen" som basåret är. På så sätt påverkar inte studier på basåret på högskolenivå ditt meritvärde från gymnasiet, men det finns ändå ingen anledning att inte göra sitt bästa och försöka få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt.
    Precis som Mikael har svarat är det sällan som man på högskolenivå kan få högre betyg än endast G, godkänt. Men i de kurser i vilka man kan få VG, är det givetvis bra att sträva efter det högre betyget, VG.
    Olika lärosäten använder olika betygsskalor - och högre betyg, om det är möjligt att få högre än G, kan man ha nytta av i fall man vill åberopa platsgaranti till någon högskoleutbildning. Just tandläkarprogrammet brukar dock aldrig erbjuda platsgaranti efter basåret (eller platsgaranti över huvudet taget).
    Vänligen
    Julia syv