Emil

    Hej Jag har försökt läsa upp några ämnen på komvux för att kunna söka dietistpogrammet eftersom min examen från livsmedelsprogrammet inte räcker så långt. Jag har läst en kurs på komvux distans, dock blir jag nekad att läsa ytterligare kurser på distans med motiveringen ” Du kommer inte att bli antagen till den distanskurs via vår externa utbildningsannordnare Arena du sökt eftersom Campus ……. erbjuder samma kurs med flexupplägg eventuellt egen distans” detta funkar dock inte med jobb för mig. Är de tillåtet att neka dessa typer av kurser och isåfall finns det något sätt att kunna studera på distans?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emil!
    Jag råder dig boka tid med SYV på komvux. Du kan också kontakta rektor på komvux och förklara din situation. Komvux har begränsade resurser. Komvux väljer därför oftast erbjuda de alternativ som är billigare. Om komvux i din kommun erbjuder de kurser "i egen regi" så är det billigare än att köpa plats för dig hos en extern utbildningsleverantör. Någon absolut rättighet att läsa på högre nivå än grundskola finns i Sverige inte. Alla studier på högre nivå än grundskola ges "i mån av möjlighet". Att dina studier funkar inte ihop med ditt jobb, förstår jag att det är viktigt för dig, men komvux kan säga att du får ta tjänstledigt för studier. Din arbetsgivare får inte neka dig tjänstledighet för studier.
    Om du tar tjänstledig från jobbet eller går ner i arbetstid, kan du snabbare bli klar med komvux-studierna. Du har också bättre chans att få högre betyg om du lägger mer tid och energi på komvux-kurserna.
    I det svaret du fick från komvux nämns "flexupplägg" och ev.distans... Ta reda vad just det "flexupplägget" innebär. Det kan vara nästan samma som distans, kan t o m vara bättre för att du kanske kan ibland, någon gång, när det passar dig, komma till skolan och få hjälp av läraren på plats, men annars läsa på egen hand (nästan som hel-distans). Flexuppläggen kan funka på flera olika sätt. Så, börja kanske med att ta reda på hur just det flex-upplägget är tänkt. Om du ändå tycker att distans hos extern leverantör passar dig bättre, försök motivera det för rektorn på komvux. Om du övertalar SYV-en så kan hen hjälpa dig övertala rektorn. Det handlar om resurser. Komvux kan köpa studieplatser från utanför, men gör det endast om bedömning görs att det är nödvändigt + om pengarna finns kvar i budgeten. Om det inte finns pengar kvar i komvux-budget, kan inte komvux köpa ngt innan nya pengar kommer in. Hur mycket pengar som i komvuxbudget kommer in för nästa budget år är det politiker i kommunen som beslutar om.

    Liselotte