Emma
    Hej!
    Jag är född 2001 och har precis börjat studera på komvux efter att ha tagit studenten i somras. Jag läser komvux på heltid (400 poäng under 20 veckor) men blev nekad studieBIDRAG av CSN. Jag vill alltså bara ha bidrag, inte lån. Varför är jag inte berättigad? På CSN:s hemsida står det: "Fram till och med vårterminen det år du fyller 20 år när du studerar på komvux eller folkhögskola så kan du få bidrag genom studiehjälpen. Det finns både studiebidrag och andra bidrag, och det är samma som på gymnasiet."
    Borde jag överklaga? Det känns som att jag borde ha rätt till bidrag.

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej!
    Det är olika sorters studiestöd: Studiemedel och Studiehjälpen. Det är från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år som du blir gammal nog för att kunna få studiemedel för studier på komvux. Fram till dess är det STUDIEHJÄLP du ska söka. Du sökte fel sort stöd och fick därför Nej från CSN.
    Om du läser på heltid, borde du få Ja på din ansökan om Studiehjälpen. Alltså, sök rätt sort studiestöd så bör det lösa sig.
    Mvh
    Vägledaren :)

    • : Då vill jag bara ställa en följdfråga: visst är inte studiehjälp ett lån, alltså man måste inte betala tillbaka?
    • Julia : Nej, studiehjälpen är bidrag. Man betalar inte tillbaka. I alla fall vad jag vet. men du får gärna också fråga på CSN, som just specifik jobbar med de frågorna.