Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill direkt säga att jag kommer inte kunna ge dig ett konkret och fullständigt svar. Jag kan endast förklara vilka olika sätt eller vägar det finns att komma fram till vilken skola och utbildning som passar din dotter bäst.
    Både ADD och språkstörning kan ha olika grader, omfattning och olika prognoser och rekommendationer på vilken utbildning som passar bäst kan skilja sig åt ganska mycket, beroende på många olika faktorer som spelar roll.
    Jag tycker att ni bör samråda med en Logoped, med en Läkare och med en Psykolog. Det är en logoped som gör utredning, ställer diagnos och behandlar språkstörning och hen bör därför kunna ge rekommendationer på vilket stöd som eleven behöver vad gäller just språkstörning. Vad gäller ADD, så är det läkare och eller psykologer som borde kunna ge rekommendationer ang.vilken utbildning som passar bäst och vilket stöd som eleven behöver.
    Tips! kontakta Specialpedagogiska skolmyndigheten och ställ din fråga även till skolverket samt till utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd.

    Studie- och yrkesvägledare