Hej! Min fråga gäller en nyanländ elev, bott i Sverige ca 6 månader. Eleven hade höga betyg i hemlandet och är väldigt duktig i skolan samt ambitiös. Eleven gjorde själv en uppskattning av vad hen tror meritvärdet kommer bli nu under HT. Uppskattade det till 230 meritvärde. Detta är inget som är säkert men säger ganska mycket om att eleven har höga ambitioner trots lite tid i Sverige. Hjälp mig förstå det mest gynnsamma alternativ för denna elev. OM eleven inte lyckas få ett E i Sv - vilken av IM inriktningarna är mest lämpat? Mitt resonemang är att just denna elev hade blivit oerhört demotiverad på språkintro. Ind alternativ kan det vara något? Där kan man ju läsa gy ämnen som man sedan kan tillgodogöra sig när man börjar på det nationella programmet. Men hur funkar detta rent praktiskt när eleven egentligen ska ha det ämnet hen redan har klarat av, vad gör hen då? Håltimme? Kan den tiden bytas ut med ett annat ämne? Tacksam för tips. Vänliga hälsningar
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32205 frågor besvarade.
Nyanländ, duktig i skolan- vad är bäst för mig?
2 Svar
Hej,
https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV eller på ett nationellt program kan man inte komma in på utan godkänt betyg i Svenska eller SAS men även om hen får godkänt i SAS ”med nöd och näppe ” så kanske det blir en ”björntjänst” då eleven kommer inte förstå ämnena på djupet pga bristande svenska ...
Kan hen bra engelska? IB i så fall?
Individ. Alternativ är det rektor som fattar beslut om; egentligen är det utb för några mycket speciella fall: t.ex när eleven lider av grav depression eller om det förekommer svåra sociala omständigheter i kombination med grav dyslexi och eller dyskalkyli. Platserna på indiv.alt är mycket dyra pga stor personaltäthet och elever kan kombinera studier på olika nivåer med praktik och även individuell undervisning med speciallärare kan ingå. Studieplan på IA utformas individuellt för varje elev.
Prata med rektorn på IA, men jag tror inte att just den eleven kommer skrivas in där.
Och ännu ett alternativ är Yrkesintro.
Språkintro har olika elever och många av dem är jätteduktiga och ambitiösa!
Hejsan,
jag har tidigare jobbar som SYV på IM och bl.a hade elever på Individuellt alternativ; Kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA - vad jag kan berätta av de personliga erfarenheter, så hade vi följande elever inskrivna på den utbildningen /några av dem var till och med Behöriga till nationella program och t o m påbörjade läsa på de nationella programmen men det gick inte vidare bra där, så beslut fattades av utbildningsförvaltningen i samråd med kurator och skolläkare att skriva in dem på Individ.alternativ i stället/:
- en elev med svår socialfobi; hen fick hemundervisning och kom till skolan en till 2 ggr/vecka i sällskap med sin vårdnadshavare för att ha en individuellt lektion med en lärare, alltså satt de på lektioner 3 personer: eleven, läraren och elevens vårdnadshavare - den eleven träffade, så vitt jag vet, inga andra elever, över huvudet taget;
- en annan elev med bipolär diagnos men som vägrade ta mediciner (eller glömde... ); när hen tog medicinerna gick hen till skolan men annars så "försvann" hen i månader... och förklaringen vi fick var att hen kände sig frisk och tyckte därför medicinera inte behövdes; men hamnade sen i djup depression...
- en tredje elev med svår "torgskräck" och tvångstankar;
- en fjärde elev som kom in på ett nationellt program (högskoleförberedande) men så var hen så känslig att hen kände sig kränkt så fort ngn tittade åt hens håll... de elever som hälsade upplevde hen hälsade på fel sätt; och de som inte hälsade - föräktade henom, tyckte hen... så hen var väldigt ledsen hela tiden och det kändes som om ingen annan person kunde göra rätt mot henom... kurator och rektor kom då fram till att hen skulle gå i en väldigt liten grupp på Individ.alternativ 2-3 halvdagar i veckan och resten - testa praktik på olika ställen... man fick byta praktikplats typ varje vecka för hen kände sig kränkt där också.
_________
Så, utifrån de erfarenheter jag har som SYV på IM, så känns det inte som att Individ.alternativ skulle vara rätt utbildning för den eleven som du skriver om i din fråga.
Jag håller, för övrigt, men Milla SYV om att det på språkintro finns många olika sorters elever: många av de med höga ambitioner och som kan väldigt mycket inom alla ämnen, förutom svenska (och ibland halkar även engelskan efter...) men inom andra ämnen kan de flesta eleverna rätt så mycket och kämpar för att snabbt lära sig svenska och läsa vidare.
Gör studiebesök med "din elev" på Språkintro! Kanske t o m boka "skuggning" på språkintro... nu blir det inte exakt samma elever nästa år på språkintro; men ta kanske kontakt med andra syvar på grundskolorna i samma kommun - så får ni se vilka elever som ni har på de olika grundskolorna som kanske passar till Språkintro.....
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med '90 hp huvudämne' (6 st.)
-
Fristående kurser för kandidatexamen i Folkhälsovetenskap?
Hej, Jag vill studera till folkhälsovetare och kommer till hösten att ansöka till de program som erbjuds på distans. Eftersom jag verkligen vill läsa detta område så har jag en plan B ifall jag ej kommer in- vilket är att läsa fristående...
Hej,inom kandidatexamen behöver man ha 90 högskolepoäng kurser i sitt Huvudämne. Man måste också ha kandidatexamen med rätt innehåll och godkänt... Läs hela svaret -
Studera journalistik under ett och ett halvt år i lund?
Hej, Jag har läst 3 terminer på socionomprogrammet, men vill bli modejournalist. Lunds universitet har 1.5 års kandidatprogram. Det står följande ”För tillträde till utbildningen krävs högskolestudier om sammanlagt 90...
Hej Miriam,jag tror att du i din fråga menar att du vill söka till den här utbildningen: lu.se/lubas/i-uoh-lu-HGJOL/19000 För att uppnå kandidatexamen måste man... Läs hela svaret -
Ekonomi sedan IT kandidat?
Om man tar en kandidatexamen i ekonomi, hur många poäng till krävs för att få en kandidatexamen i informatik?
Hej Simon,kandidatexamen inkluderar 180 högskolepoäng; av dem minst 90 högskolepoäng inom huvudämnet. Även kandidatkurs bör finnas med - med godkänt betyg. Så vitt jag vet är... Läs hela svaret -
Huvudämne(n) för att sätta ihop egen kandidatexamen?
Hej!
Jag vill få en kandidatexamen som fokuserar på mänskliga, barns och kvinnors rättigheter men jag har tyvärr inte hittat något sådant kandidatprogram. Jag har funderat på att påbörja ett kandidatprogram som endast handlar om...
Hej Max,du måste få svar på dina frågor på den institutionen där du vill ta din examen. Detta för att väldigt mycket får varje lärosäte... Läs hela svaret -
Hur blir jag kriminolog?
Hej! Jag undrar hur jag går till väga för att bli kriminolog, vilka kurser ska jag sätta ihop och i vilken ordning?
Hej Denise, Kriminologer utbildas i Sverige på högskolenivå och det finns olika vägar att gå: antingen söker man till Kriminologiprorammet eller läser fristående kurser som man sedan... Läs hela svaret -
Hur kan jag sätta ihop en egen kandidatexamen?
Jag har sammanlagt nu läst lite över 90 hp. Det är olika kurser jag läst. Dessa kurser är delar av program. Påverkar detta på något sätt? Som jag förstått verkar det vara så att jag behöver 90 hp av vilka kurser som helst som jag får välja och sedan 90 hp av ett och samma ämne för att jag skall...
Hej Ani, ditt Huvudämne måste vara ditt stora intresse, det som du i första hand vill läsa mycket av. Det ska ingen annan välja åt dig, utan du själv. Det är rätt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga