Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    när man använder uttrycket "obehörig till gymnasiet" menar man nästan alltid "obehörig till gymnasiets nationella (svenska) program och till det internationella programmet, IB". De eleverna som är obehöriga till de nationella programmen och till IB är behöriga till ett eller flera av IM:introduktionsprogram.
    Det finns följande IM:introduktionsprogram:
    Språkintroduktion (IMS), se information om det programmet på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMS
    Yrkesintroduktion (IMY), se information om det programmet på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMY
    Programinriktat val (IMV), se information om det programmet på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV
    Individuellt alternativ (IMA), se information om det programmet på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA
    Kort om IMS - för nyanlända ungdomar i gymnasieåldern (som behöver komplettera endast eller bland annat med kunskaper i svenska språket).
    Kort om IMY - för elever som vill bli anställningsbara i ett praktiskt yrke; behörig till IMY har hen som har kunskap i svenska = godkänt betyg från grundskolans årskurs 6 + intresse för "valt yrke".
    Kort om IMV - en obehörig elev läser tillsammans med en "vanlig gymnasieklass" men i det ämnet, i vilket hen saknar behörighet till gymnasiet, läser hen först till godkänt grundskolebetyg och sedan fortsätter läsa det ämnen på gymnasienivå.
    Kort om IMA - eleven läser enligt en Individuell studieplan; grundskole- och gymnasiala studier kan kombineras med praktik.

    Antagning till gymnasiet görs på de betyg som eleven har i sitt Slutbetyg från grundskolan. Om eleven innan hen får sitt slutbetyg, vet att hen riskerar att bli obehörig "till gymnasiet" råder vi att eleven i sin gymnasieansökan lägger in både alternativ för behörig elev och de val/alternativ som gäller för en "obehörig elev".

    Hos vissa gymnasieattgningskanslier kan "obehöriga elever" lägga in sina gymnasieval själva, men hos andra - hanteras det på andra sätt (man får kolla det med elevens gymnasieantagningskansli). Vilket kansli eleven "tillhör" bestäms av vilken kommun som eleven är folkbokförd i. Se antagningskanslier.skr.se

    Vilka skolor erbjuder IM:introduktionsprogrammen?
    Utbud av utbildningar förändras. På www.gymnasieguiden.se försöker vi visa aktuell utbud av utbildningar. Enligt de uppgifter som vi i dagens läge har tillgång till erbjuds...
    Språkintroduktion (IMS) på följande gymnasieskolor, se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?program=IMS
    Yrkesintroduktion (IMY) --- se gymnasieguiden.se/gymnasium?program=IMY OBS! IMY erbjuds med olika innehåll (med inriktning mot olika yrken); exempel - Öknaskolan & Berga Naturbruksgymnasium erbjuder IMY mot några yrken inom Naturbruk; Cybergymnasiet Stockholm erbjuder IMY mot yrken: Frisör och Nätverkstekniker. Mål med studier på IMY kan vara att antingen bli "behörig till gymnasiet" och försöka komma in på ett nationellt program eller till IB eller att bli anställningsbar och söka jobb även utan "fullständig gymnasiekompetens". Läs gärna på framtid.se/vad-är-gymnasiekompetens?
    Programinriktat val (IMV) kan göras antagning till, om antal behöriga elever är färre än det antal elever som skolan har plats för (det är alltså inte säkert att det programmet görs antagning till, över huvudet taget);
    Individuellt alternativ (IMA) fungerar antagning till på olika sätt, beroende på vilken kommun eleven är folkbokförd i; i vissa kommuner kan eleverna söka till IMA via gymnasieantagningen (på Hemsidan för gymnasieval) men i andra kommuner går antagning till IMA genom att kurator och rektor rekommenderar att en viss elev antas till IMA.

    KAN EN OBEHÖRIG ELEV FÅ UT EXAMENSBEVIS från gymnasiet "I TID", alltså på 3 läsår?
    Svar: detta kan vara möjligt på IMV och kanske också på IMA.
    Om eleven på IMV läser ikapp i det ämnet som hen ej hade godkänt betyg från grundskolan i, skrivs hen över till det nationella programmet och läser där mot examensbevis.

    På de andra IM (IMS och IMY) läser eleverna i minst ett läsår "förberedande utbildning" och kan i bästa fall uppnå kraven för examensbevis på fyra läsår (första året på IM + 3 år på ett nationellt program) men ofta tar det längre tid. Det är inte helt ovanligt att en elev går tre läsår på IMY och sedan ännu tre läsår på ett nationellt program (oftast på ett av yrkesprogrammen); den eleven läser på gymnasiet i 6 år.

    Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen?

    Studie- och yrkesvägledare