BabaBoy

    Hej! Först och främst vill jag påpeka att jag inte är säker om detta är rätt ”forum”. Om det är fel får ni gärna berätta vilket som passar bättre. Så det är så här. Vi går i femman och vår lärare är oengagerad och otrevlig. Hon passar inte in i sin roll. Majoriteten av klassen håller med. Det finns en hel del saker som är dåligt. En sak är att elever som är ”snabbare” i till exempel matte, då behöver de vänta på att dem andra ”långsammare” eleverna blir klara. Då får man till exempel köra en övning på bingel flera gånger om, ibland i flera minuter. Vad ska vi göra? Vi har pratat med föräldrarna, dem mailar rektorn som inte gör så mycker. Just nu håller vi elever på med att maila rektorn och väntar på svar. Vi undrar vad man ska göra om rektorn inte hjälper. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tråkigt att läsa om att du och andra elever i din klass är missnöjda med en lärare.
    På varje skola är det Rektorn som är ytterst ansvarig, så ni får fortsätta försöka få svar från rektorn. Läser du på en kommunal grundskola? Då är det chefen för utbildningsförvaltningen i kommunen som är "över rektorn", så ni får (i västa fall) vända er till utbildningsförvaltningen i kommunen. Det går också göra anmälan till Skolinspektionen som sedan bestämmer om utredning ska göras eller inte (på grund av er anmälan). Börja med att läsa informationen på skolinspektionen.se/rad-och-vagledning/missforhallanden-i-skolan
    Allmänt gäller: det är tyvärr lärarbrist i Sverige; behöriga lärare (som har lärarexamen och lärarlegitimation är bristvara). Rektorn är ytterst ansvarig men hen kan ju "trolla fram" en bra lärare "ur tomma intet". Vad skulle du göra om du var rektorn och vill få tag på bra lärare men det fanns inga att hitta? Ska man då stänga skolan och skicka alla elever hem utan någon undervisning alls? Eller vilka andra lösningar kan man hitta snabbt? På sikt bör hela samhället jobba för att höja status på läraryrken och höja löner och förbättra villkor för lärare så att många fler vill bli lärare; men vad kan man göra på kort sikt (typ nu, på en gång) om det inte finns tillräckligt många bra lärare? Behovet är större än tillgång på lärare. Jag beklagar detta men vet inte om jag har några förslag på hur man skulle kunna lösa lärarbrist på kort sikt.

    Studie- och yrkesvägledare
    • BabaBoy :

      Tack för svar. Vi försöker men om det inte går får vi väl bara acceptera läget.