Mahyoub
    Hej!
    Jag kommer nästa år att söka byggingenjör utbildning på yrkeshögskola så jag undrar om det sen efter att jag har fått examen och byggt erfarenhet som byggingenjör att söka mig till högre studier till civilingenjör?

    Tack så mycket:)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej; du frågar - Öppnar en yrkeshögskoleutbildning för högre studier på högskola? - och svaret på den frågan är: yrkeshögskoleutbildning krävs inte för att bli behörig till civilingenjörsutbildning på universitetet. För att bli behörig til civilingenjörsprogrammet måsteman ha Grundläggande behörighet till högskolestudier + godkända betyg i Fysik2, matematik 4 och i kemi /lägst i kemi1, men till vissa program kan kemi 2 krävas/.
    *****
    Det skadar inte att ha yrkeshögskoleutbildning men det hjälper - i formell mening - inte heller.